Av Frode
Nå har vi seilt cirka
2900 nautiske mil fra Asker, og er snart klare for å ta fatt på den store
ferden over Atlanteren. Det er i dag akkurat 5 måneder siden vi la ut fra
Leangbukta, men til forskjell fra de første milene skal vi nå seile nye cirka 2900
nm på "bare" 3 uker.
Vi har jo seilt mye
før i våre liv, men likevel lærer vi stadig nye ting om seiling på denne turen.
Noe er som forventet og annet har kommet som en overraskelse. De mange
skrekkhistoriene om hvor forferdelig Nordsjøen, den Engelske Kanal og
Biscayabukta kan være, har vi heldigvis ikke erfart noe i nærheten av. Derimot
har vi lært mye om å lese værkart og se etter lavtrykk langt av sted som kan
sende lange bølger til dit vi er. Helt siden La Coruna nord i Spania og ned hit
til Kanariøyene har vi vært "plaget" av store, lange dønninger mellom
vest og nordvest, mens vinden har vært alt mellom nord og øst… Dette har vært
en av de største utfordringene for meg som skipper, fordi det har vært ekstremt
vanskelig å få til en behagelig seilas (noe som stort sett alltid er prioritet
nr. 1).
Ole Jonny hjelper til å reparere storseilsvogner |
Jeg tør påstå at
båten var i veldig god stand da vi dro hjemmefra. I tillegg har vi jo en ganske
ny båt. Likevel er det et uendelig antall småreparasjoner og vedlikehold som jevnlig
må gjøres. Mange skriver jo mye om dette, men jeg har hele tiden trodd at det
har sammenheng med kanskje litt sjabert vedlikehold fra start av. Vår erfaring
er at alle må reparere, men de som ikke er godt forberedt ender opp med mange
skikkelig store reparasjoner underveis.
En liten oppsummering av utførte reparasjoner/vedlikehold følger for den
interesserte leser i slutten av blogginnlegget og kan kanskje gi en idé om at
dette ikke akkurat oppleves som et latmannsliv.
Vi har montert ganske
mye utstyr på båten før denne ferden. Litt overraskende er det som vi er aller
mest glad for å ha om bord vaskemaskinen(!). Med 3 barn om bord blir det
utrolig mye skittentøy, håndklær, sengetøy, skitne sko osv. Innkjøpsprisen for
maskinen er spart inn for lengst, for det er dyrt å bruke vaskeriene på land.
Dessuten er det utrolig mye mas spart ved å ha det om bord i stedet for å sitte
i vaskerikø. Mange opplever dessuten at klærne kommer tilbake nesten like
skitne, bare våte…
Bommen brukes også som tørkesnor. |
Her i Las Palmas har
vi også fått flere overraskende besøk og for meg har det vært særlig hyggelig
at både nåværende kollegaer i Aibel og tidligere kollegaer fra Veritas har
funnet veien helt ut til Friskus i marinaen. Det er hyggelig at så mange kjente
følger med på ferden.
Nå ligger båten klar
til kryssing og jeg har en god følelse for at den er i veldig god stand og vi
er godt forberedt for å ta fatt på turen. Stemningen om bord er veldig god,
både mellom mann og kone, foreldre og barn, søsknene i mellom (stort settJ) og ikke minst med vårt nye mannskap, Will og
Emily. Det er veldig behagelig å ha andre voksne om bord som er hyggelige å
være sammen med, dyktige med båten og behjelpelige med alt fra oppvask og
matlaging, til handling, stuing eller å som nå å ta med Øyvind på den daglige
minglingen "sundowner".
Som captain Jack Sparrow sier: Give me that
horiozon!
Trøbbel, reparasjoner
og vedlikehold vi har hatt så langt:
-
Cirka 5
rigginspeksjoner (ved heising)
-
Byttet 2
storseilvogner
-
Renset
kulelager i storseilvogner
-
Byttet
rev 1 og 2 (2 ganger)
-
Reparert
rift i storseil, byttet glidelås i lazybag og sprayhood (hos seilmaker)
-
Reparert
brakett for kick (i mekanisk verksted/rigger)
-
Renset og
smurt opp alle bevegelige deler i bommen, mellom bom og mast samt spribom
-
Ekstra
forsterkning i storseil
-
Byttet
løygangskinne
-
Teipet
alle splinter på nytt
-
Renset og
smurt opp strekkfisker i rekkewire
-
Byttet to
barberhalblokker
-
Rigginspeksjon
(av profesjonell rigger)
-
Reparasjon
av solseil
-
Merking
av ny kjetting
-
Byttet
defekt babordlanterne (LED)
-
Polert
hele dekket, begge sider, akterspeil og cockpit
-
Spylt og
vasket båten diverse ganger
-
Renset og
smurt alle avlastere
-
Byttet to
store sikringer for inverter
-
Fikset
dårlig kontakt i kartplotter
-
Rekalibrert
autopilot, logg og vindinstrument
-
Forsøkt
smøring av autopilot
-
Justert
styring
-
Montert
ny gassventil (til Campingaz-system)
-
Vasket
fortøyningstau og noe av løpende rigg
-
Renset og
smurt opp toaletter (2 ganger)
-
Tørket
opp toaletter som har rent over cirka 5 ganger – ÆÆÆSSJJ!!
-
Reparert
dusjpumpe (2 ganger)
-
Byttet
dusjholder
-
Reparert
feilmontert watermakerslange
-
Reparert
hull i eksos-slange
-
Avrimet
kjøler cirka 10 ganger
-
Full
motorservice inkludert oljeskift (av profesjonell mekaniker)
-
Reparert
søppelskap
-
Laget
flaskeholder
-
Laget
anordning for såpeholder på badet
-
Fjernet gammel
(stygg) silikon på badene og lagt ny silikon
-
Lagt ny
silikon rundt kartbord
-
Inspeksjon
av skrog og propell
-
Vask/skrubb
av propell
-
Skrubbing
av vannlinje
-
Reparert
utenbordsmotorer som ikke vil gå (3 ganger)
Det finnes jo ikke bedre reder og skipper enn deg, Frode. Vi visste det jo fra før, men måten du holder Friskus 100% i shape er bare imponerende. Som du selv skriver, noe reparasjoner og vedlikehold måtte det jo bli, men når man legger sammen alt over 5 måneder blir det mye. Enda godt du både er svært dyktig til dette, og synes det er (nesten) morsomt. Vel, Friskus er i hvert fall mer enn klar for overfarten. At crewet ombord fungerer godt sammen er et must for en vellykket ekspedisjon. Dere har også her vært dyktige til å få det til, både dere familiemedlemmer imellom, men også ved utplukk av Emily og Will. Slikt gjør seg ikke selv. Dette kommer til å gå veldig bra også på det menneskelige plan. Du og dere har gjort deres for at overfarten skal bli så god og opplevelsesrik som mulig. For oss gjenstår det da bare å ønske bon voyage. Med dine seilkunnskaper og blikk for å optimalisere turen som best mulig opplevelsesmessig for samtlige ombord, blir den også det. Hils til alle ombord - klem fra svigerfar og -mor.
SvarSlett