Antall
bekymringer for skipperen er heldigvis stadig færre, men en bekymring har gitt
mye hodebry de siste to månedene: Det begynte da vi kom i land etter
Atlanterhavskryssingen 11. desember og jeg skulle ta en rutinesjekk av riggen.
Da fant jeg en liten sprekk i salingshornet – ikke noe veldig alvorlig
umiddelbart, men uaktuelt å krysse tilbake med.
|
Skipperen i toppen av riggen på inspeksjon |
|
Sprekken vi fant. Vi boret et hull med en gang for å stoppe videre utvikling. |
Karibien-forhandleren
for vår type rigg var på Martinique, en øy nord for der vi var, men vi skulle
sydover og dessuten rekke julefeiring. Dessuten var engelsken deres så som så
og de måtte uansett bestille fra produsenten i Frankrike, så vi fant det
tryggere å bestille via vår hjemlige seil- og riggmaker With Marine. Det
hastet, for de nye salingshornene (vi ville bytte begge for sikkerhets skyld),
skulle være med mor og far når de skulle besøke oss 20. januar og monteres på
Grenada før vi seilte nordover igjen.
With
Marine leverte som avtalt, men i mellomtiden hadde vi begynt å undersøke regler
for flybagasje. Pakken ble på 2,3 meter, noe som gikk fint for ski-vante
Norwegian til London, men British Airways ville ikke ta det med videre. Nye
løsninger ble utforsket med vårt neste besøk som skulle ankomme 16. februar.
Dessverre var det samme historie der, Air France kunne ta med til Paris, men
Air Caribes ville ikke ta med videre. Til slutt måtte vi derfor engasjere DHL
som hentet pakken hjemme hos mine foreldre med adresse til riggeren på
Martinique. Der skulle vi montere mellom besøket av farmor/farfar og Saurets.
Spenningen
var stor da vi oppsøkte Caribes Marine på Martinique, og jo; de kunne bekrefte
at pakken var ankommet. Vi skulle egentlig begynne på utskiftingen mandag 8. februar.
Det ble tirsdag før vi fikk begynt, men slikt er bare en detalj i Karibien.
Salingshornet ble demontert, og vi fikk oss to overraskelser: Det nye salingshornet
passet ikke på braketten, og braketten hadde dessuten også en sprekk! Da var
det bare å montere på det gamle, og nye deler ble bestilt, lokalt denne gangen,
da Caribes Marine også har avdeling på Guadeloupe hvor vi skulle ende opp med
vårt neste besøk. Brakett og nye salingshorn skulle sendes DIREKTE til
Guadeloupe fra Frankrike og jeg skulle få beskjed så fort de visste noe om
leveringsdato.
Søndag
28. februar ankom vi så Guadeloupe og etter 4-5 purringer på leveringsdato uten
respons var det ikke uten en viss irritasjon jeg oppsøkte riggverkstedet her
mandag morgen. Og joda, de skulle nok hjelpe oss, bare de fant delene og
riggeren. Riggeren skulle ta kontakt med meg i løpet av tirsdag. Klok av skade
oppsøkte jeg igjen riggverkstedet tirsdag morgen og traff tilfeldigvis riggeren
Jean-Paul. Han hadde hørt om saken, men delene var imidlertid sendt til
MARTINIQUE. Jeg måtte da telle til 10 før jeg spurte om hvor lang tid det ville
ta før de ville bli levert her. Han forsikret meg om at det bare ville ta en
dag eller to, så han skulle komme innom senere på tirsdag og vi kunne bytte på
torsdag.
Senere på
tirsdag kom riggeren. Heldigvis viste han seg raskt som både kompetent,
hyggelig og med over middels engelsk-kunnskaper til Guadelouper å være. Vi ble
enige om å bytte uten å ta ned masten, en vanskelig operasjon da begge
salingshornene nede må av mens braketten byttes. Nå kom lensetakler og babystag
til uventet nytte, for vi staget opp lensetaklene omtrent til vantfestene, et
spinnakerfall til hver side i barberhalfestene, babystag, og et ekstratau fra
babystagfestet til hver av spinnakerblokkene. Så var det bare å krysse fingrene
for levering før torsdag og vår avtale kl. 0800.
|
Ny brakett |
Torsdag
begynte bra, da Jean-Paul dukket opp allerede 0750J. Slikt liker skipperen. Han hadde
fått braketten, men ikke salingshornene… De opprinnelig leverte nye
salingshornene ble derfor funnet frem og spenningen var stor om de ville passe
med den nye braketten. Heldigvis gikk det fint uten noen særlige justeringer. Resten
av dagen gikk med til byttet, og selv om metoden ikke hadde gått gjennom
HMS-rutinene på jobben min (riggeren hang i storseilfallet og jobbet med begge
sidevantene frakoblet), gikk det overraskende greit. I skrivende stund er alt
montert og justert inn og riggen er friskmeldt. Nå skal den bare testes litt
før returen, så kan den siste store bekymringen strykes fra lista. Skal skeie
ut og ta en skål med isbiter i kveld.
|
Riggeren i gang med demontering |
|
Første er av |
|
Begge (nedre) er av |
|
Det er ikke bare sol i Karibien |
|
Begge er på igjen |
PS.
Heldigvis fikk vi også skiftet olje og filter på motoren med hjelp fra Volvo
Penta merkeverksted her også. Så selv om Guadeloupe er en kjedelig øy har ikke
besøket vært helt resultatløst.
Hei Frode. Spesielt glad på dine vegne, men også på alle andres.
SvarSlettFor ikke å bli skeiv må du ta to skåler med isbiter i ikveld - èn i hvert ben. Jeg spanderer den andre.
Hilsen Knut