Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

fredag 4. mars 2016

Skipperens bekymringer del III - Salingshorn edition

Antall bekymringer for skipperen er heldigvis stadig færre, men en bekymring har gitt mye hodebry de siste to månedene: Det begynte da vi kom i land etter Atlanterhavskryssingen 11. desember og jeg skulle ta en rutinesjekk av riggen. Da fant jeg en liten sprekk i salingshornet – ikke noe veldig alvorlig umiddelbart, men uaktuelt å krysse tilbake med.

Skipperen i toppen av riggen på inspeksjon
Sprekken vi fant. Vi boret et hull med en gang for å stoppe videre utvikling.

Karibien-forhandleren for vår type rigg var på Martinique, en øy nord for der vi var, men vi skulle sydover og dessuten rekke julefeiring. Dessuten var engelsken deres så som så og de måtte uansett bestille fra produsenten i Frankrike, så vi fant det tryggere å bestille via vår hjemlige seil- og riggmaker With Marine. Det hastet, for de nye salingshornene (vi ville bytte begge for sikkerhets skyld), skulle være med mor og far når de skulle besøke oss 20. januar og monteres på Grenada før vi seilte nordover igjen.

With Marine leverte som avtalt, men i mellomtiden hadde vi begynt å undersøke regler for flybagasje. Pakken ble på 2,3 meter, noe som gikk fint for ski-vante Norwegian til London, men British Airways ville ikke ta det med videre. Nye løsninger ble utforsket med vårt neste besøk som skulle ankomme 16. februar. Dessverre var det samme historie der, Air France kunne ta med til Paris, men Air Caribes ville ikke ta med videre. Til slutt måtte vi derfor engasjere DHL som hentet pakken hjemme hos mine foreldre med adresse til riggeren på Martinique. Der skulle vi montere mellom besøket av farmor/farfar og Saurets.

Spenningen var stor da vi oppsøkte Caribes Marine på Martinique, og jo; de kunne bekrefte at pakken var ankommet. Vi skulle egentlig begynne på utskiftingen mandag 8. februar. Det ble tirsdag før vi fikk begynt, men slikt er bare en detalj i Karibien. Salingshornet ble demontert, og vi fikk oss to overraskelser: Det nye salingshornet passet ikke på braketten, og braketten hadde dessuten også en sprekk! Da var det bare å montere på det gamle, og nye deler ble bestilt, lokalt denne gangen, da Caribes Marine også har avdeling på Guadeloupe hvor vi skulle ende opp med vårt neste besøk. Brakett og nye salingshorn skulle sendes DIREKTE til Guadeloupe fra Frankrike og jeg skulle få beskjed så fort de visste noe om leveringsdato.

Søndag 28. februar ankom vi så Guadeloupe og etter 4-5 purringer på leveringsdato uten respons var det ikke uten en viss irritasjon jeg oppsøkte riggverkstedet her mandag morgen. Og joda, de skulle nok hjelpe oss, bare de fant delene og riggeren. Riggeren skulle ta kontakt med meg i løpet av tirsdag. Klok av skade oppsøkte jeg igjen riggverkstedet tirsdag morgen og traff tilfeldigvis riggeren Jean-Paul. Han hadde hørt om saken, men delene var imidlertid sendt til MARTINIQUE. Jeg måtte da telle til 10 før jeg spurte om hvor lang tid det ville ta før de ville bli levert her. Han forsikret meg om at det bare ville ta en dag eller to, så han skulle komme innom senere på tirsdag og vi kunne bytte på torsdag.

Senere på tirsdag kom riggeren. Heldigvis viste han seg raskt som både kompetent, hyggelig og med over middels engelsk-kunnskaper til Guadelouper å være. Vi ble enige om å bytte uten å ta ned masten, en vanskelig operasjon da begge salingshornene nede må av mens braketten byttes. Nå kom lensetakler og babystag til uventet nytte, for vi staget opp lensetaklene omtrent til vantfestene, et spinnakerfall til hver side i barberhalfestene, babystag, og et ekstratau fra babystagfestet til hver av spinnakerblokkene. Så var det bare å krysse fingrene for levering før torsdag og vår avtale kl. 0800.
Ny brakett
Torsdag begynte bra, da Jean-Paul dukket opp allerede 0750J. Slikt liker skipperen. Han hadde fått braketten, men ikke salingshornene… De opprinnelig leverte nye salingshornene ble derfor funnet frem og spenningen var stor om de ville passe med den nye braketten. Heldigvis gikk det fint uten noen særlige justeringer. Resten av dagen gikk med til byttet, og selv om metoden ikke hadde gått gjennom HMS-rutinene på jobben min (riggeren hang i storseilfallet og jobbet med begge sidevantene frakoblet), gikk det overraskende greit. I skrivende stund er alt montert og justert inn og riggen er friskmeldt. Nå skal den bare testes litt før returen, så kan den siste store bekymringen strykes fra lista. Skal skeie ut og ta en skål med isbiter i kveld.

Riggeren i gang med demontering

Første er av

Begge (nedre) er av
 
Det er ikke bare sol i Karibien

Begge er på igjen
 
PS. Heldigvis fikk vi også skiftet olje og filter på motoren med hjelp fra Volvo Penta merkeverksted her også. Så selv om Guadeloupe er en kjedelig øy har ikke besøket vært helt resultatløst.

1 kommentar:

  1. Hei Frode. Spesielt glad på dine vegne, men også på alle andres.
    For ikke å bli skeiv må du ta to skåler med isbiter i ikveld - èn i hvert ben. Jeg spanderer den andre.
    Hilsen Knut

    SvarSlett

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.