Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

Båten vår - Hanse 445

Båten vi skal dra i er en Hanse 445. Den ble kjøpt i 2011, har 4 lugarer, og ser sånn ut i brosjyren:




Friskus på Skauer'n 2012


Cockpit
To ratt og badeplattform

Mange steder å sole seg på dekk(om man får tid til sånt!)



Akterlugar
Frout; barnelugarer


Hovedbad med dusj
Bysse











Salongen


Spesifikasjon Friskus VI, Hanse 445 #62, 2011, NOR 14633, LI 4563

 
4 lugarer
2 bad, 1 med separat dusj
1 ekstra dusj/vaskerom

Lengde LOA 13,52 m
Bredde 4,38 m
Dypgang 2,25 m
Høyde fra vannlinje 20,2 m ( + VHF antenne)
Lettvekt ca 11 tonn
Deplasement ca 13 tonn 

Seil, rigg og dekksutstyr

-          North storseil 2011, oppgradert til performance, fullspilet med vogner med kulelager, ekstra 3. rev innsydd, ekstra spilebeskyttelse påsydd for langtur
-          North selvslående fokk 2011 på rull, oppgradert til performance
-          North 3DL racinggenoa 2012 (blir igjen hjemme)
-          North G3 triradial gennaker 2012
-          North A1 triradial gennaker 2014
-          North kryssfokk på kutterstag 2012
-          North stormfokk på kutterstag 2014
-          North tryseil2014
-          Lazyjacks og lazybag
-          Rev trukket til cockpit
-          Rulleforstag
- Vant oppgradert med Dyform wire
-          Skinne for selvslående fokk, oppgradert med ekstra skjøteutveksling
-          Beskyttelsetrekk over innrullet genoa
-          Avtagbart kutterstag
-          Avtagbare lensetakler
-          Dekksbeslag for gennakertaljer og barberhal
-          Karbon spribom montert på skinne foran masten
-          Ekstra skjøteskinner på hyttetaket
-          Ekstra storseilløygang i bakkant av bom
-          4 stk vinsjer, Lewmar 48 AEST, 2 med el-motor
-          Karbonratt
-          Mastetrinn til over bommen
-          Ekstra skinne på masten til tryseil
- Rodkick

Motor og propell

-          Motor oppgradert til Volvo Penta D2-75 (75 hester)
-          Gori 3-bladet foldepropell med overdrive

Strøm og elektronikk

-          5 x 115 Ah forbruksbatteri
- Separat startbatteri
-          Inverter 1600 W, 70A
-          Dynamo, XX A
-          Landstrømtilkobling med 30 A lader
-          Duogen vind- og slepegenerator
-          Vindinstrument Simrad IS 20 m display
-          Fullfunksjon grafisk display Simrad IS 20
-          Kombidisplay Simrad IS 20 (log/dybde)
-          Kartplotter Simrad NSE 8” med GPS
-          Simrad Radar
-          Autopilot, Simrad AP 24 medgyrokompass
-          Lys byttet til LED
-          Styresystem med touch og dimming for salonglys
-          Rød nattbelysning installert i alle lugarer, bad og salong
-          NASA strømovervåkningsinstrument
-          LED lanterner
-          Trikolor LED lanterne i mastetopp i tillegg til standard lanterner

Kommunikasjonsutstyr

-          VHF stasjon Simrad RS 82 med ekstra enhet i cockpit
-          Raymarine håndholdt VHF
-          Satelittelefon
-          Internettløsning???
-          Diverse PC/iPad
-          2 ekstra håndholdt GPS
-          Jotron nødpeilesender (EPIRB) med GPS

Ankring og fortøyning:

-          Elektrisk ankervinsj forut med 20 kg Delta galvanisert anker med 100 m galvanisert, 10 mm kjetting
-          ILAS elektrisk ankervinsj akter med 15 kg Bruce kopi anker og 50 m galvanisert, 8 mm kjetting
-          6 store fendere og 3 kulebøyer
-          Diverse fortøyningsliner
-          Ekstra kryssholt midtskips, nedfellbart
-          Åpning i rekkewire begge sider
-          Ekstrabeskyttelse på rekka ved alle kryssholt


Comfort

-          Cockpitdørk i teak
-          Sprayhood
-          Cockpittelt med avtagbare sider slik at det også fungerer som solseil
-          Blending og myggnetting innebygget for alle luker
-          Ekstra lufteluke i ytterkant av akterkabiner for luftgjennomtrekk
-          Varmeapparat, Eberspracher Airtronic D4 med uttak i alle lugarer, bad og salong
-          Standard kjøleboks
-          Standard varmtvannsanlegg med vann fra el-kolbe eller motor
-          Watermaker
-          FM radio med CD, høyttaler i salong og cockpit
-          Visco madrasser for alle kabiner, madrassunderlag for lufting samt overmadrasser
-          Saltvannspumpe i byssa
-          Diverse hulrom tilpasset for ekstra lagringsplass
-          Ekstra bokhylle i salong
-          Avdeling og slingrekanter i standardskap
-          Ekstrahyller montert av verft i akterlugarer
-          Zodiac 2,8 m jolle med sammenleggbar bunn
- Maritim 2,8 m jolle med oppblåsbar bunn
-          3,5 hk Johnson 2-takst jollemotor
- Motordavit på radarmast
- Candy Aqua vaskemaskin

Sikkerhet

-          Redningsflåte Viking Rescue Pro 8-manns
- Grab bag
- 6 kg pulverapparat
- 3 stk. 2 kg pulverapparat
- 2 l skumapparat
- Brannteppe
- Røykvarsler
- Baltic Race 150 sele opplåsbare vester (voksne)
- Baltic 1256 sele barnevester
- Jollevester
- Spinlock 3-punkts seler
- Løpeliner på dekk
- 2 manuelle lensepumper + en automatisk, elektrisk pumpe
- Hesteskobøye med lys og drivanker
- Oppblåsbar Danboy
- MOB line og ekstra hivline