Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

fredag 17. januar 2014

Elektronikken kommer på plass



 Av Frode


 Friskus ble jo kjøpt ny med tanke på langtur, men likevel er det en del ekstra elektronikk som må på plass. Skipperen er jo litt over middels interessert i sikkerhet og har dessuten jobbet i DNV-avdelingen som driver med skipsbroer, så her er det duket for nok et favorittema.

Det vi har vært sikrest på er at vi trenger en radar. Dette er etter jo konvensjonell teknologi, så valget har ikke vært vanskelig. I og med at vi allerede har en Simrad plotter satser vi på at en Simrad radar tross alt blir best venn med resten av elektronikken. Videre skal vi jo ikke suse rundt i 30 knop og heller ikke prøve å se Skagen fra Færder, så vi regner med at 3G-versjonen holder for oss.

Planen er å montere radarmast på hekken selv og trekke kabler, så får proffene koble det opp. Regner med at en antenne foran på masten bare ville ødelagt skipperens kjære 3DL-genoa i slagene, og som sagt; vi trenger ikke se Skagen fra Færder, så da holder sikkert høyden på radarmasten. Radarmasten har også vært gjenstand for utallige timer med tenkning og forskjellige leverandører har blitt vurdert. Vi endte på toppmodellen til Båtsystem, særlig fordi den også leveres med en kran som er dimensjonert for hele 50 kg, noe som kan komme til nytte når vi en gang bytter ut vår kjekke 3,5 hk Johnson jollemotor til noe kraftigere saker. Fruen er veldig klar på at båten jo ikke akkurat blir pen, og som skipsingeniør med sans for linjer har jeg ikke noe problem i å være enig i det…

Autopiloten vår har allerede blitt en veldig god venn, særlig for skipperen. I Skagerrak har vi imidlertid erfart at den sliter litt med retningsstabiliteten når sjøen blir grov. Har derfor bestilt et ratekompass (forstår det slik at det er en liten gyro inne i den) som visstnok skal gjøre susen i slike forhold. Er veldig spent på å erfare forskjellen fra magnetkompasset.

I og med at vi planlegger å seile en del om natten hadde det vært greit ikke å holde hele båten våken med støy på VHFen.  Utedel/slave til VHF er derfor bestilt for montering ved siden av plotteren. Vurderte lenge en helt ny separat ny VHF for å ha 100% redundans, men det ble uforholdsmessig dyrt (selv for skipperen) sammenlignet med slaveløsningen.

AIS-løsningen er den skipperen har vært mest usikker på. AIS er jo på en måte litt «radar for dummies» sammen med plotteren, slik at man i alle fall ikke blir rendt i senk av de store gutta. Har altså ikke vært i tvil om Friskus skulle ha dette eller ikke, men ryktene går om at handelsflåten har en tendens til å skru på filter for B-versjonene. Skipperen drømte derfor lenge om A-versjon, men det ble dobbelt så dyrt som AIS-B… I tillegg overbeviste leverandøren om at de uansett ser oss på radaren, så da får vi håpe det.
Til sist har vi bestilt nødpeilesender med GPS-tracking fra McMurdo. Ikke noe kompromiss med sikkerhetsutstyret her i gården. GPS-trackingen minsker dessuten behovet for SART, så da kan vi spare det i alle fall. Videre har vi bestilt et MOB-system som sender AIS-signaler, så da skulle det meste være på plass. Kommunikasjonsoffiseren har fått ansvar for satelittelefonen, og siden dette fortsatt utvikler seg ganske fort venter hun ennå litt til med å bestemme hva slags type det blir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.