Fredag fikk vi en ekstra bonus. Først traff vi på alle de store gamle seilskutene som skulle seile Tall Ships Race. Deretter møtte vi Elises gode klassekamerat, Benjamin, som var på familietur med Color Line! Hvem hadde trodd at de skulle sees allerede etter en uke! Det ble et hyggelig møte over en stoooor is.
|
Glade barn hat fått stor is! Benjamin, Elise, Øyvind, Leo og Silje | . | |
|
|
Etter å ha måttet vente litt i innløpet på Kiel kanalen åpent endelig slusen. Kiel Kanalen går tvers igjennom Tyskland, og gjør at vi ikke trenger å ta hele veien om den bølgete Nordsjøen. Det gikke greit å gå inn i slusen, det var noen store skip der, og endel flere fritidsbåter. Kanalen i seg selv var grønn og frodig, med trær på begge siden og noen
store møtende skip- ellers ikke veldig spennende. I forhold til Gøta Kanal, som vi tidligere har gått, var denne slusingen en ren skuffelse, men vi kom da hele ut på andre siden. Been there-done that!
|
Store skip og noen fritidsbåter i slusen. |
|
Her er det plass til alle.... |
|
Vår stødige skipper |
|
En gammel vindmølle. |
Siden det ikke var noen bølger fikk vi testet ut å ha litt gym på dekk, denne gangen med fendere, noe som fungerte utmerket.
|
Ikke akkurat som i gymsalen! |
Etter slusen ut igjen, etter ca 9 mil, traff vi heldigvis medstrømmen opp til Cuxhafen. Det er mye strøm her, opptil 4 knop, og den vil man helst ha samme vei som man selv skal. Nå blir det en ventedag før vinden skal båse oss til Amsterdam på tirsdag/onsdag.
Hallo alle på Friskus VI.
SvarSlettVi følger dere nesten time for time, og leser med stor interesse bloggen.
Spesielt artig med ferden gjennom NO kanalen (Nord Ostsee kanal) hvor vi er godt kjent. Flotte sykkelveier fra Holtenau til Brunsbuttel, mange vannhull og overnattingssteder. NO kanalen er verdens mest traffikkerte (antall båter) og er selvsagt annerledes enn Gøta kanal som er en ren lystbåtkanal. Området ved Rensburg er spesielt artig med die Eisenbahnbrucke - et imponerende byggverk og ingeniøskunst, die schwebefahre - ferga som frakter biler og mennesker over kanalen uten å være nær vannet, og die schiffsbegrussungsanlage som hilser alle skip som passerer med landets nasjonalsang og detaljopplysninger om den passerende båten. Vi ønsker dere en flott tur videre med flatt vann og medvind. Hilsen Valborg og Vidar
Hei Valborg og Vidar! Så gøy at dere følger med oss. Man opplever nok muligens mer i Keilkanalen når man sykler langs den enn når man seiler på den. Det var ihvertfall en flott sykkelvei langs hele. Ønsker dere en fortsatt god sommer! Hilsen Elisabeth og Frode
SvarSlettHallo Friskus.
SvarSlettJeg har et par spørsmål !
Hvorfor forsvinner dere fra marine traffic en gang i mellom ?
Dere må jo forstå at jeg blir litt bekymret når marine traffic antyder at dere ligger i ro midt i Elben i mange, mange, mange timer.
Så siste spørsmål.
Skal dere innom Helgoland og besøke noen av de Frisiske øyene ?
Begge steder spennende reisemål for landturister og sjøfarende.
Fin tur videre til alle dere ombord.
Vidar
Hei Vidar
SvarSlettVi vet ikke helt hvorfor vi forsvinner fra Marine traffic, men kan forsikre om at vi i alle fall ikke synker! Flere har rapportert om det samme, så du er ikke den eneste. Vi droppet øyene for å få en raskest mulig seilas ned til Amsterdam hvor vi får besøk.
Mvh Frode