Det er ikke et absolutt krav å ha ISAF sikkerhetskurs før man legger ut på tur, men det er jo veldig nyttig hvis man skulle komme ut for en nødsituasjon. Jeg fikk kurset av Frode til jul, han har tatt det før, så nå er jeg ihvertfall godt briefet på vær og vind, stormutrustning, redningsaksjoner og brann og førstehjelp ombord. Stabilitetskurvene har jeg jo også hatt på studiet i Marin Teknikk på NTNU, så det var kjent stoff. Diverse personlige historier og erfaringer har også blitt delt-veldig nyttig.
Jeg ble heist opp i "helikopter". Det gikk helt greit, men var ikke behagelig! |
Tre ulike redningsflåter var tilgjengelig. Jeg prøvde den som var mest lik den vi har ombord! |
- Padle i flåten. Den er ikke lett å styre med to små padleårer. Man må være to personer og padle på hver sin side for å få den til å gå omtrent dit man vil ha den.
- Velte flåten. Dette var heldigvis veldig vanskelig. Det skulle være en simulering av at den tipper rundt i bølgene.Det kan jo skje, men jeg håper jeg aldri opplever det.
- Rette opp den veltede flåten. Vi hadde fått en instruksjon om at dette måtte gjøres fra den siden som CO2 patronen sitter( den som blåser opp hele flåten.) Det gikk greit å vippe flåten tilbake.
- Klatre inn i flåten fra vannet. Ettersom det er en form for stige å få fotfeste på, og drakten fløt så gikk dette greit. Med tunge seilklær og vest hadde det vært betydelig værre!
- Til slutt skulle vi simulere at vi ble heist opp i helikopter. Selen skal BAK ryggen ellers kan man falle ut, og den skal strammes! Før man tar tak i helikopter wiren skal den ned i vannet siden den er elektrisk ladet og må utlades! Det gikk greit å bli heist opp i krana, det var jo bare noen få meter, men å skulle heises opp 100 meter til et helikopter er en erfaring jeg helst ikke vil måtte få!
Det var vanskelig både å velte flåten, og å vippe den tilbake igjen. |
Brannøvelse |
Vi prøvde tre typer brannslukningsapparat: CO2, Skum og pulver. Jeg synes CO2 og skum var desidert best- synd at vi har båten full av pulverapparater..... |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.