Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

torsdag 21. januar 2016

Skipperens bekymringer del II




Som før nevnt hører det skipperens "plikter" å bekymre seg litt, så her kommer en oppdatering på bekymringene:

Autopiloten

Den oppmerksomme leser husker kanskje at autopiloten allerede ut fra Leangbukta kranglet litt og at problemene gradvis tiltok helt til slutten av Atlanterhavskryssingen. Da vi ankom St. Lucia tok jeg mot til meg og begynte å skru den fra hverandre. I og med at Navytech på Høvik hadde rådet meg til å IKKE gjøre dette "annet enn i desperasjon" hadde jeg ikke særlig håp (men var altså ganske nær desperasjon). Med god hjelp fra Atlanterhavsmannskap Will fikk vi omsider åpnet den, selv om det innebar diverse skruing og at to av boltene måtte borres opp. Inni den er det et salig virvar av tannhjul, men vi klarte å ikke miste noen, og renset og smurte godt. Spenningen var stor da vi prøvde den på vei ut av Rodney Bay igjen, og etter noen dager med seiling kan vi nå med stor tilfredshet konstatere at: 1: Knirkingen er borte, og 2: Clutchen kobler seg nå ut igjen med en gang når den skal. HURRA!!! Har spart 30 lapper på en ny autopilot og skal prøve å overbevise Elisabeth at det selvfølgelig bør brukes på et fint seil når vi kommer hjem. Har i alle fall stor tro på at autopiloten nå altså varer hele veien hjem og lenger enn det.
Autopiloten er skrudd opp og sammen igjen

Salingshornet

Da vi ankom St. Lucia tok vi en grundig inspeksjon av riggen en av de første dagene og fant da en liten sprekk i det ene salingshornet. Dette var både litt overraskende og selvfølgelig veldig irriterende. Salingshornene ble ikke byttet etter at båten falt, og jeg er ganske sikker på at sprekken har opprinnelse fra denne hendelsen. Sprekken var kanskje 1 cm lang og overhodet ikke kritisk, men når man først har fått en sprekk, legger i alle fall ikke jeg ut på returen over dammen uten å utbedre den. Etter en del undersøkelser om hva som går an å få tak i her omkring skjønte vi at vi måtte bestille nytt salingshorn fra Norge. Som alltid fikser og ordner With Marine til min fulle tilfredshet, og 1 uke før avreise til Friskus for mine foreldre (som skulle ta det med som spesialbagasje) ble de hentet. Da oppdaget vi at lengden på godt over 2 meter godt kunne tas med på Norwegian sitt fly til London, men British Airways ville ikke ta det med videre fra London… Stønn!!!
Nye løsninger ble vurdert; både å sende det som flyfrakt med samme fly som foreldrene mine, og tilsvarende løsninger som spesialbagasje eller flyfrakt med flyet til vårt neste besøk som kommer med Air France og Air Caribes via Paris. Etter mye om og men ser det nå ut til at DHL får fraktet greiene fram til Martinique, så vi ber alle lesere krysse fingre og tær og håpe at det faktisk kommer fra dit.
Utsikten fra toppen av masten

Prickley Bay på Grenada.Her har vi godt med selskap :)

Groing på båten

Det er jo ganske varmt i vannet her, så det gror voldsomt under båten. Har stoffet båten med VC17, et valg jeg er sånn passe fornøyd med. I det er det kobber som skal hindre groing, men det ser ut som om kobberet begynner å bli brukt opp noen steder. Før vi dro regnet jeg med å ta opp båten i løpet av Karibien-oppholdet, men velger nå heller å vente til vi kommer hjem, da det på ingen måte er så billig som jeg hadde trodd (det er nærmest norske priser). Resultatet er nå at jeg ofte får en god treningsøkt med å dykke under båten for å vaske vekk groe. Har fått en slags stang som heter "Skrubbings" som er beregnet på å bruke fra brygga, men den passer nok bedre for norske forhold. I tillegg fikk jeg leid dykkerutstyr for en billig penge, fikk skrubbet propellen og byttet sink, så ser an litt hvordan det blir framover.
Frode renser propellen

Andre bekymringer

Ut over dette har skipperen i grunnen ikke så store bekymringer om dagen. Det er noen småbekymringer som:
-          Skal jeg nå ikke snart slippe å måtte skru opp forgasseren på jollemotoren enda en gang?
-          Mon tro hvor lenge vaskemaskinen holder, den som til tider blir kjørt dag og natt med alt fra sengetøy til genoaskjøter?
-          Kan ikke barna snart lære seg å henge opp vått badetøy i stedet for å legge det i en haug?
-          Hvorfor har jeg glemt å legge en øl i kjøleboksen?
…men tror ikke dette kvalifiserer til at noen syns særlig synd på meg.
Jollemotoren skrus opp-igjen og igjen
Langturlivet er i grunnen ganske bedagelig om dagen. Om vi har vært i en havn mindre enn en uke syns jeg at vi har vært der kort, så da har vi vel kommet inn i livsstilen.


Utsikt fra middagen i cocpiten

Vi har kommet på hele forsiden av "Compass", det månedlige magasinet for seilere i Karibien.

Frode og Elise prøver Hobie Cat

Elise styrer!





1 kommentar:

  1. Hei Frode - veldig interessant å lese om dine bekymringer, selvfølgelig fordi du så utmerket klarer å fixe "alt". Den kunnskap, erfaring og kompetanse du erhverver deg gjennom alt arbeide gir deg uante jobbmuligheter om du skulle ønske det. Men, mest av alt - veldig god tilfredsstillelse og trygghet. Håper inderlig at autopiloten nå holder godt helt hjem igjen. DHL har vi stor tillit til, og kan bare krysse fingrene ekstra for at salingshornene ankommer som lovet ultimo januar. Vi visste jo at dykkerkurset ikke bare var for fornøyelsens skyld, men vel så mye for å kunne arbeide med/på båten under vannlinjen. Litt gøy må jo det også være, å kunne gjøre dykkerjobber på egen båt. Hva med å anskaffe egne flasker? Øyvind gleder seg jo masse til dere kommer hjem og skal kjøpe ny påhenger, som også kan få han opp i plan på rumperisteren bak jolla. Jo mer dere må slite med den/de gamle motorene, jo lettere blir det å "skrape" dem når dere er hjemme igjen. Keep up with the good work - vi er helt imponert. Hilsen Knut og Eli

    SvarSlett

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.