Da det
ikke er alle om bord som er like sjøsterke prøver vi å seile når vinden er
aktenfor tvers. Å kjøre motor i motvind er nytteløst om vi skal ha en hyggelig
tur, og kryss blir veldig slitsomt for alle om bord. Vi prøver derfor å følge
med på værmeldingene, laster ned værkart for noen dager framover, og drar når
vær og vind er passe. Da kommer vi også mye lenger hver gang vi setter seil, og
kan ligge lenger stille når vi først er i havn. Værmeldingene laster vi ned med
for 3-timers intervaller og lagrer på PC slik at vi kan følge med på endringer
underveis. Hittil har meldingene vært veldig presise, så vi føler oss trygge på
at vi ikke komme ut for uvær.
En annen
grunn til at vi prøver å seile få, lange strekk er at det tar 2-3 timer å få
båt og mannskap over fra havnemodus til seilemodus, og nye 2-3 timer tilbake.
Da blir det ikke så effektivt å ha dagsetapper på 3 timer. Forskjellen på oss
og mange andre på denne ruten er opplagt at det ikke er så mange som har med 3
barn, og barna trenger i stor grad hjelp til å gjøre seg klare. Vi må dessuten
klargjøre betydelig med mat, drikke, klær, spybøtte o.l. for å slippe dette når
vi er underveis og kanskje ikke har overskudd selv. Videre skal seiltrekk av,
kalesje ned, strømkabel av, fortøyningstau og fendere skal stues bort, alt nede
skal sjøsikres og eventuelle sjøkøyer skal klargjøres. Og selvfølgelig revers
på alt når vi kommer i havn. Andre kan få hjelp av mannskapet til å gjøre alt
dette de første/siste timene av en seilas, men det kan altså ikke vi.
Når vi
først seiler har det stort sett til nå vært fullt storseil og rullefokken vi
har brukt. Noen ganger ved for mye vind har vi revet storseilet, og en gang har
vi brukt den lille kutterfokken (som står på eget forstag). Å seile med
rullefokken halveis innrullet føles for skipperen omtrent som å bruke splitter
nye ski på grusføre; seilet/skiene blir ødelagt, og det går heller ikke fort.
Da er det altså bedre med kutterfokken. Revene i storseilet fungerer imidlertid
utmerket, og vi har faktisk også brukt rev 3. Gennakeren Gunnar har til nå
ligget pent stuet i "boden" foran i påvente av lettere vinder og enda
lenger strekk. For å låne uttrykket til en venn av meg; han kaller det
"stressaker" og er det noe vi ikke vil ha så er det stress!
Hittil
har vi ikke følt at vi har hatt så god tid. Vi har derfor motorseilt så fort
farten har gått under ~5 knop. Vi har en Gori propell med variabel stigning, så
når vi setter den i modus med høy stigning får vi lett 2-3 knop ekstra på 1500
omdreininger på motoren, så det bringer oss mye fortere fram og ødelegger samtidig
ikke dieselbudsjettet. Har vi skikkelig vind gjør vi imidlertid lett 8 knop
gjennom vannet på bare seil, og også over 9 på ekstra gode forhold.
Hei ! Så fint å høre at værmeldingene dere laster ned føles så nøyaktige og dere rr jo så flinke til å ta hensyn til både små og stores velferd underveis ! Håper at seilasen videre bare blir i høytrykk og med vinden aktenfor tvers slik at det er unødvendig hverken med rev eller ulv i seilet ! Klem fra svigermor
SvarSlettHei . Skjønner at det er mye "jobb "med klargjøring av alt og revers av dette . Særlig , også med tre barn om bord. Virker som om skipper `n har full kontroll på både vær , vind , seil og utstyr , så her kan nok alle føle seg trygge . Ønsker dere nå en fin bør videre og med litt mer sol og varme. Hilsen Siv ( portør )
SvarSlett