Bommen på Friskus er så stor at en ufrivillig jibb med påfølgende bom i hodet uten tvil kan forårsake umiddelbar død. På den annen side er bommen i hodet er jo ganske lett å kontrollere; en preventer fra ytterst på bommen, fram til fremre kryssholt, og så tilbake igjen til cockpiten skulle hindre enhver ufrivillig jibb. Vi bruker derfor dette ofte. I tillegg satser vi på gode marginer når vi seiler medvind. Heldigvis er jo også bommen så høy at barna er langt fra høye nok til å bli truffet, så da gjelder det bare for oss voksne å passe på.
Når det
gjelder brann har vi følgende prioriteringsliste:
-
Unngå
brann- Slukke med dedikert brannteppe
- Slukke med vann (som vi jo har nok av)
- Slukke med 2 kg skumapparat
- Slukke med 6 kg pulverapparat
Det siste
vil nok ødelegge det meste av båten, så det er bare siste utvei. I tillegg har
vi dedikerte pulverapparater i alle lugarer som er tiltenkt rømning om vi
skulle våkne opp til brann, og videre ett ute, slik at vi kan komme oss inn til
barna om vi må.
Som nevnt
er vi nok litt mer "nazi" med bruk av vest enn de fleste. Vi har
dessuten anskaffet de vestene skipperen mener er aller best, da jo heller ikke
vester kommer uten kvalitetsforskjeller. Skulle vi havne i vannet tross flittig
selebruk skulle vi derfor ha de beste sjanser. Dette har både barn og voksne
trent på. Ligger vi først der har vi alltid på oss ekstra strobelys om natten
(i tillegg til den som er på vesten), samt en MOB-alarm som sender alarmsignal
inn til båten samt varsler alle AIS-mottagere i nærheten, og de er det jo etter
hvert mange av. Skipper og frue har dessuten trent i Oslofjorden med ordentlige
mann-over-bord-øvelser, så vi vet at vi begge klarer å manøvrere båten tilbake
til en person i vannet og dessuten faktisk heise om bord hverandre med fall og
vinsj, selv om personen i vannet er bevisstløs. Skulle
det verste skje og vi er nøtt til å evakuere båten har vi sørget for den flåten
som skipperen (igjen) mener er den aller beste – en Viking RescYou Pro 8-manns
selvrettende flåte. Da denne flåten ble utviklet var det faktisk skipperen, i
kraft av jobb hos Veritas, som sertifiserte den. Vi føler oss derfor veldig
trygge på flåten. Ved evakuering tar vi dessuten med både håndholdt VHF, håndholdt satelittelefon samt forhåndsprogrammert nødpeilesender som sender info om båten og senderens posisjon, så da skal vi nok klare å holde kontakten med noen på land som kan hjelpe. Vi har også en grab-bag med vann, mat, pyroteknikk, passkopier, kortstokk og diverse annet, så vi klarer oss forhåpentligvis en god stund om vi må vente litt før hjelpen kommer.
Heldigvis
klarer vi å ikke tenke så mye på alt dette i det daglige, men nyter turen og de
positive opplevelsene den gir!
Kjære Svigersønn ! Det er veldig betryggende for et mormorhjerte å lese om all sikkerhet ombord og alle deres tanker rundt det - tusen takk for en detaljert beskrivelse ! Ikke at vi var i tvil om at alt ombord var i de aller beste hender, selv om det viktigste prinsippet for store og små vel er at det ikke er lov å falle overbord ! Ønsker dere hyggelige dager i Brighton med besøk av den lille selvstyringen ! Klem Mormor
SvarSlett