Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

mandag 20. juni 2016

En ubåt, og masse andre opplevelser!

Siste kvelden i Dublin hadde vi billetter til et anbefalt show på en pub litt i utkanten av byen. Vi ble litt lange i maska da det viste seg umulig å oppdrive en maxitaxi for oss 5 da Irland spilte mot Sverige i EM denne kvelden! Vi endte med å måtte ta to vanlige taxier og betale deretter……… Vel fremme fikk vi med oss siste del av kampen, og det var jo morsomt å få med seg lit god pub-kultur og fotballstemning. Vi fikk en 3 retters middag med tradisjonell irsk mat, og var ganske stolte av at alle barna både likte og spiste godt av all maten J  Til slutt var det levende musikk, og Silje klappet så rytmisk og bra til de lokale sangene at hun fikk en CD i premie. En miniversjon av Riverdance fikk vi også oppleve-flott musikk og flott dansing. Ekstra gøy var det at Silje og Elise ble tatt opp på scenen og fikk prøve seg sammen med danserne. Etter en vellykket kveld sto en maxitaxi og ventet på oss da vi skulle hjem. Det ble en topp kveld!

Flott show med irsk dans og musikk

Fra Dublin seilte vi til den Nord-Irske byen Ardglass. Lenger kom vi ikke den dagen på grunn av tidevann, tidevannsstrøm og vindretning. Det var en koselig og rolig marina, i en liten by, og ikke så mye mer. Ettersom vi måtte vente noen dager på været her bestemte vi oss for å «ta en tur» til Belfast, hovedstaden i Nord-Irland. Det ble en innholdsrik busstur på ca 2 timer- sightseeing god som noen.
I Belfast er det største Titanic-museet, ettersom Titanic ble bygget her! Dit måtte selvfølgelig de to mariningeniørene og barna, og det var et interessant besøk, med mye bilder, forklaringer, animasjoner og til og med en egen berg-og-dalbane inni museet.  Barna fikk egen guide ble veldig fascinert over forskjellene på 1 og 3 klasse, men også litt forskrekket over at hele skipet kunne synke. Mormor og morfar fikk melding om å ta med Titanic-filmen med norsk tekst på bussturen hjem.
Utenfor Titanic museet i Belfast

Etter 4 dager i lille Ardglass kunne vi endelig dra videre opp til Troon i Skottland hvor Mormor og Morfar skulle mønstre på. Det ble en frisk seilas, med mye medstrøm og fantastisk grønt og pent landskap.

Små matroser hjelper til (av og til!)

Morfar ombord!

Mormor og Øyvind

Grønne åser og støre fyr er det mange av i Skottland
Med Mormor og Morfar vel om bord var vi klare for neste etappe, men fikk fort god grunn til å sperre opp øynene. Et stykke bortenfor oss, nesten innerst i fjorden skimtet vi da jammen en……UBÅT.
Både bilder, videokamera og kikkert bekreftet det vi så, og vi svingte fornøyd inn neste fjord for å komme dit vi skulle. Det tok ikke lang tid før første militærpolitibåt kom rasende mot oss og svingte opp på siden av oss før han tok av seg hjelmen: "Bare hold stø kurs en stund, og ikke kryss fjorden, for nå skal ubåten med kortesje passere!" Ok, sa vi, mer spennende utsikt får vi ikke på lenge.  Og det var ingen liten ubåt som kom!! Vi antar at det var en av de største i den britiske marinen, antagelig en atom-ubåt, og den ble fulgt av ca 10 militære- og politifartøyer. Den gled forbi oss på ca 100 meters avstand, og fortsatte rolig innover fjorden.

Det var en stor ubåt som passerte ganske nærme oss.

Tett fulgt av flere politibåter.