Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

søndag 12. juni 2016

Gjensynsglede i Irland

Det ble et gledelig gjensyn da vi ankom Cork. Friskus var fortøyd midt i byen, og siden det var festival denne helgen hadde vi kort vei til det meste.  Cork er en koselig liten by med en stor gammel katedral, som vi selvfølgelig måtte ta en titt på.  Da vi hadde fått nok av bylivet tøffet vi ut til Crosshaven i solnedgangen. Det er mye tidevann å ta hensyn til her, ca 4 meters forskjell. Når Cork da også ligger langt inni en fjordarm sier det seg selv at strømmen blir sterk, og at vi prøver så godt vi kan å seile med strømmen med og ikke imot oss.

St.Finn Barre katedralen i Cork

7 juni feiret vi Elises bursdag for 3 gang (!) hun har jo hatt barnebursdag og familiebursdag hjemme før vi dro. Gavene bar preg av at det var mange som kjente henne godt her, for hun fikk ikke mindre enn 3 uavhengige gaver med neglelakk. Nå har hun 50 stk (!) så det får holde for en stund! Dagen ble feiret med tur til en bondegård, etter jubilantens ønske, og middag i byen på kvelden.
Fornøyd 11-åring med neglelakk-utstilling

Seilasen fra Cork til Dublin skulle vi ta i ett strekk, da det passet sånn i forhold til værmeldingen. Vi la ut i fin vind og en vakker solnedgang, som jo nå er mye senere (2230) enn vi er vant til fra Karibien (1800). Det var fint å være i gang igjen, og Marcus og Martinus ble spilt på full guffe mens barna danset og var gira på å ha nattevakt. Når vi seiler over natten så får greie barn som ikke krangler lov til å være oppe så lenge de vil, noe som fungerer utmerket!  Siste barn, som var Øyvind, la seg 0030.

Solen går ned over land her i nord, men det er jo fint for det!

Alle er fornøyde med å være underveis igjen :)

Helt klare for nattevakt

Da jeg sto opp til nattevakt kl 02 seilte vi inn i tett tåke. Det er ikke mange gangene vi har hatt virkelig bruk for radaren, men da var den god å ha i tillegg til AIS. Det var ikke mange meter fra båten man kunne se i tåken, men da det begynte å lysne i 04 tiden så jeg flere små snuter med bart som stakk opp av vannet. Jeg tror det var seler som lå og sov, men de dukket får jeg kom nærme nok, så det kan også ha vært fugler (skjønte jeg dagen etter da jeg så at disse også dukket og ikke fløy).
Ikke mange meter med sikt her.......

Det var ikke så mye vi hadde hørt om Dublin før vi kom hit, og marinaen (Dun Laoghaire) ligger 25 med tog unna. Vi tok toget inn en dag, og gikk på det ærverdige Trinnity Collge, der «The Book of Kells» fra år 800 er utstilt. Det var et stort flott bibliotek med masse gamle bøker, og vi ble facinert av hvor rett og jevnt de klarte å skrive disse bokstavsnirklene for hånd. Videre gikk vi en tur til Temple Bar området og fant et sted å drikke ekte irsk te. Selvfølgelig kom det en regnskur i løpet av turen vår, men det var jo en god anledning til å kjøpe en souvernir-paraply fra Dublin :)

Det var lang kø, men den gikk ganske fort

Da de trengte mer plass bygde de bare på en etasje til
Bokhyllene var 2 etasjer høye

Øyvind drikker irsk te mens det regner ute.
Jeg ville gjerne over til vestkysten for å se på klippene der, men resten av gjengen var ikke så interessert i en 13 timers busstur, så dermed fikk jeg dagen helt for meg selv! Cliffs of Moher er et flott skue, og jeg hadde til og med klarvær så jeg fikk sett dem fra alle kanter. På veien videre til middelalderske Galway City  stoppet vi også ute ved kysten ved «The Burren»  som er et stort område med «limestone» formasjoner. Det var også med en egen guide på bussturen som fortalte masse om irsk historie, spesielt hungersnøden og om hvor viktig troen på forskjellige feer er her. De har blant annet brukt 30 millioner Euro på å flytte en planlagt motorvei for ikke å forstyrre et Fe-tre !!

Klippene er 214 m høye og var et majestetisk skue.

Helt alene på tur idag (til en forandring)

I dag har vi vært på marked i Dun Laoghaire, og smakt på litt mat fra ulike verdenshjørner. Resten av dagen brukes til å slappe av i båten. I morgen skal vi på irsk pub og se på dansehow ala Riverdance, og det gleder vi oss veldig til!

Silje slapper av med en bok.

1. Hei - godt å høre at dere er kommet igang igjen hele familien, og at dere har så mye fint å oppsøke / gjøre hver dag. Vi nyter sommeren i Portør, og gleder oss til å starte pakking for avreise til Skottland til helgen. Til vi sees søndag - ha det riktig fint, og nyt riverdanceopplevelsen ikveld - det er virkelig flott synes vi. Klem p + m.

2. Hei igjen. Ja nå er dere samlet igjen , og snart klar for siste del av seilasen hjem til Norge. Snart kommer mormor og morfar på besøk også , for å være med dere endel dager . Regner med at det blir koselig for alle. Har hatt det bra på Portør også med fine sommertemp og opptil 20 gr i vannet. Så vil jeg ønske dere fine opplevelser og en fin seilas videre. Sommerklem fra Portør
    SIV��⛵⛵

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.