Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

onsdag 18. mai 2016

Med to i promille mot Horta!

Neida, slapp av, vi er ikke ruset ombord – hverken av 2 glass coca cola med isbiter da vi passerte 500 mil igjen, ei heller av eimen av gutta på tur i snart 14 dager. Det er rett og slett ved å zoome inn på loggen fra i går og se hvordan vi kjørte i zikk-zakk for å holde Friskus på kurs. Det blåste noe vanvittig og bølgene tar tak i akterenden og “drar oss” 20 grader styrbord, så 20 grader babord for å korrigere, som om vi hadde litt promille i blodet.... Vi måtte holde fokus hele tida og vende skuta rett frem og “ta bølgene” riktig før den ville dra oss ut av kurs! Vanvittig gøy! Med en gang tankene mine løp litt til de kjære der hjemme, ja, da hadde bølgene fått taket, og gutta nede under dekk måtte holde seg fast mens kopper og kar raste ut fra alle hyller og skap. Det ble lite søvn i natt, men det roet seg betraktelig og Captain var fornøyd med 3-4 sammenhengende søvn på morra-kvisten.


Ellers fikk vi første regnskyll på kveldsvakten i går og både Frode og undertegnede ble kliss våte. Hverken Gill seilstøvler, HH dress eller Stormberg jakke klarte å holde oss tørre!


I dag har havet endret seg betraktelig og jeg kjenner ikke igjen havet vi har sett i dag. Stille, men med noen lange og relativt høye dønninger. Som et viddelandskap, kilometer etter kilometer og veien går mellom åssider og lave fjellknauser. Bølgelengden var nok 100 meter og svell på 5 høydemeter fra topp til bunn. En flott natur-opplevelse som varte i mange timer og jeg kan ikke huske å ha sett dette fra den tidligere kryssen jeg gjorde over Atlanteren.


Jeg må ikke glemme maten. Terje som byssevakt betyr en omfattende gourmet-dag foran oss og han skuffer aldri. Ferske kanelsnurrer som “fika”, en deilig omelett lunsj med rundstykker, og så dagens middag: fantastisk biff med deilig peppersaus, og til dessert hadde han laget en deilig sitron-fromage! Er det mulig...og i morgen har JEG byssevakt...Wirkola osv. Dagens problem oppstod da Terje lurte på hvor potene var!? Vi var tomme, sa jeg, med et stort spørmålstegn. Hadde jeg kjøpt for lite? Jeg dobbeltsjekket menyen på veggen og fant ut at, jo, det skulle være 6 middager med poteter, og jeg hadde min handlelapp fra Antigua som viste at jeg hadde kjøpt riktig. Etter grundig gjennomgang av ukens menyer fant “Veritas” ut at Vegard, den sniken, hadde laget potetbåter til den deilige Cheeseburger middagen sin og han hadde IKKE bestilt poteter på handlelista mi! Er det rart det blir krig her i verden!?


Den deilige middagen, som vanlig servert på uteresturanten, ble avlsuttet med kaffe og lørdagsgodis og med turens hittil vakreste solnedgang. Hele kula sank i havet klokken 19.20. Frem med kamera!


Så diskuterte vi tragiske båtulykker i sommer-Norge med båtfart ute av kontroll, og promille – voksne som ungdommer. La oss håpe at vi har lært noe i gamlelandet, og at den tragiske statistikken går ned!


Ellers er jeg imponert over innsatsen til Vegard og Anthon når det gjelder lesing av værdata og plotting av “sikker rute” til Azorene. Daglig tolker de vindutsiktene og de tar aldri feil. Melder de vindøkning til kvelden fra nordvest, ja så blir det slik! En eksta trygghet for oss alle ombord og dere der hjemme.

Hilsen fra Hans Petter og Gutta på tur.


 


Posisjon: 36:41.820N 33:36.270W
Vind: NNV, 3 m/s
Vær: Skyfritt
Rettvisende kurs: 65 grader
Båtfart: 6 knop
Seilføring: Fullt storseil og største fokk, babord halser (motorseiler)
Utseilt distanse siste døgn: 155 nm
Distanse igjen til Azorene/Horta: 260 nm
ETA Azorene/Horta: Morgen, 17. mai
Temperatur i salongen: 22 grader

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.