Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

tirsdag 23. februar 2016

Utforskning av Dominica

Da vi ankom Dominica i mørket etter 11 timers seilas ble vi møtt av en hyggelig boatboy som ønsket oss velkommen og viste oss hvor vi kunne ankre. Her på Dominica har båtgutta organisert seg slik at de ikke kjemper seg imellom om å «få» turistene som kommer, men at alle får guide etter tur. De hjelper til med båttaxi, og sightseeing, og når de slipper å kjempe om jobben blir de også mye roligere og vennligere (enn det har vært her før) noe som kommer alle til gode.

Neste dag startet med et morgenbad før vi tok en guidet tur på Indian River der de tok opp en scene til Pirates of the Caribbean. Det var stas å gå inn i heksehuset til «Calypso», men det så ikke helt ut som på filmen;) Nedtil elven var det noen fantastiske trær og vi fikk se på nært hold hvor flinke kokospalmene er til å spre seg. Palmen springer bare direkte ut fra kokosnøtten, uavhengig av hva det er på bakken under, og så finner røttene noe å feste seg i når planten er blitt større. Elveturen endte i en bar der vi lot være å kjøpe noen drink, da glassene ikke så helt ut som noe man ville drikke av, men noen souvernirkjeder ble det på våre venner.

Boatboys organiserer sightseeing på Dominica

Oss voksne på "elvecruise"

Heksehuset til Calypso i Pitates of the Caribbean 2

Fin elv i fin regnskog

Øyvind, Eric og Maxim har funnet en kokosnøtt

Da vi kom tilbake til båten etter elveturen hadde vi 1 time og 15 min på oss før vi skulle bli hentet til neste tur. På den tiden klarte vi å få i alle 10 lunsj, bade, vaske opp, pakke til neste tur, og sitte klar og vente da vi ble hentet presis kl. 13.

Neste tur gikk først oppover på humpete veier til sjøen var langt unna, og utsikten ble grønn. På Dominica er det regnskog, i motsetning til på de andre øyene, og det var svært frodig ved stien vi stoppet ved.  Vi skulle inn til et fossefall, og på veien plukket guiden kokosnøtt, timian, salvie, kakaobønne og vi så også store trær fulle av grapefrukt. På stien inn til fossen måtte vi vade over elven flere ganger, men det morsomste var der man kunne slenge seg over i en liane fra tretoppen!! Barna prøvde 4 ganger hver før de var fornøyde og guiden var lei av å ta dem imot;) Det var deilig å komme frem å ta et forfriskende bad i fossen og kulpen under, og selv om det var skygge her inne i skogen var det ikke kaldt for oss nordmenn.

Til og med Frode kunne slenge seg i linene over elven
Fin foss å dusje i!
Silje koser seg

Videre gikk turen til et papegøyereservat. Her fikk vi gått oss en fin runde mellom 2-300 år gamle trær i regnskogen, men noen papegøyer så vi ikke. Da er det greit å bruke tiden til andre ting, sånn som å ta et annerledes familiebilde. Da vi hadde satt oss i bilen og kjørt et stykke nedover igjen kom papegøyen flygende. Den var grønn og rød og fløy høyt oppe mellom trærne, så noe bilde ble det ikke.

Kult med 300 år gamle trær i regnskogen
Vi hadde bestemt oss for at siden vi ikke har mange dagene her fikk vi kjøre litt hardcore sightseeing, og neste dag stor vi klare kl. 9 for en heldagstur rundt (nesten hele) øya. Vi hadde fått en god guide som forklarte masse om Dominica og alle blomstene og trærne vi så rundt oss. En stor forskjell fra de andre øyene er at her var det svært lite søppel, og vi fikk vite at de rydder alt de kan (unntatt bilvrak!) for å holde Zikah-myggen unna, og også generelt holde øya si pen.

Vi fikk noen stopp der de hadde tatt opp flere scener til Pirates of the Caribbean, og det var veldig stas. Lunsjen ble inntatt på en høyt beliggende restaurant med god utsikt og fantastisk god stjernefrukt-jus.
Flott natur på Dominica

Litt for store bølger til å bade i på Atlanterhavssiden av øya

Silje på stranda

Vi stoppet på en koselig restaurant oppe i fjellene

Eric, Nin a Charlotte og Laurent koste seg på tur

Eric og Elise med hver sin stjernefrukt-jus

Denne dagen inneholdt også tur til et fossefall, og på veien inn gikk vi forbi en fantastisk grønn fjellvegg full av planter som det dryppet ned av. Nå er vi virkelig i regnskogen. Fossen var flott og igjen ble det et forfriskende bad.
Dagens foss å bade i

Fin sti i frodig skog

Nina Charlotte og jeg forran den flotteste regnskogsfjellvegg jeg har sett.

Den siste delen av veien fikk vi virkelig se hvordan stormen Erica i august 2015 hadde rasert veien på store områder. De hadde prøvd å reparere veien så godt de kunne, men det var mer type traktorvei enn motorvei. Det går ikke fort når man ikke kommer frem med de få maskinene man har.

Dominica har vist seg som en grønn og frodig øy med vennlige hjelpsomme mennesker. Vi er glade for at vi har fått så mye ut av dagene våre her, men nå drar vi videre til hvite strender på Les Saints.