Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

onsdag 27. juli 2016

Vennebesøk og kryssing av eget kjølvann

Når man er ferdige med studier og flytter til forskjellig kant av landet er det ikke nødvendigvis så ofte man sees lenger. Det var derfor veldig hyggelig å møte min gamle studievenninne Tale igjen ved Lillesand. Hun og familien var også i følge med flere båter med gamle Marin-studenter, så det ble noen riktig hyggelige kveldsstunder på svaberget, med oppdateringer og mimring. Mange barn har det også blitt med årene, og de lekte veldig fint på strand og svaberg.

Øyvind og Silje på toppen av svaberget
Siljes gode venninne Frida har også hytte ved Lillesand, og det var en spent liten jente som spratt opp av senga den dagen vi skulle på besøk. Gleden var stor ved gjensynet og det var ekstra stas å få kjøre motorbåt som gikk fort. Vi kjørte til Brekkestø og der reklamerte de med Norges største is, og det tror jeg jammen det var. Riktignok var den like stor og til samme pris som 2 kuler ellers, og man kunne ikke få halve kuler, men godt smakte det i sola. Barna lekte fint på hytta og en fin dag ble avsluttet med grilling og deilige norske jordbær.

Glade jenter på "reserbåttur"
Neste besøk var i Lyngør hos Elises venninne Emilie. Dit hadde også klassekamerat Benjamin kommet, så det var 3 familier samlet til bading og lek. De tre klassekameratene overnattet sammen, og selv om natten ikke ble den lengste, hadde de det veldig gøy. Vi har ikke spist for mye reker det siste året, og det smakte deilig med reker og loff sammen med upåklagelig selskap til langt på kveld. Øyvind fikk også med seg Leo på overnattingsbesøk i båten, og gutta lekte kjempefint sammen. Før vi dro ble Frode heist opp i masta og tok noen fine bilder. Det blir en litt annen vinkel fra 21 meters høyde!

Fin utsikt fra toppen av masten.

En pen bukett barn
Frodes gode venn Ole Martin kom med båten sin på besøk. Det var veldig hyggelig å se ham og barna igjen, og selv om vi ikke hadde sett hverandre på over ett år føltes det som om vi var sammen i går. Det er vel det som er ett av kjennetegnene på gode venner. Maren og Silje fikk lekt på stranda, og etter middag ble det kjøring med romperisteren for de som turte.

To små romperistere

Rask romperisting
Da vi ankom Portør ble vi møtt av Mormor og Morfar i velkomstbåt. Det ble noen fine dager med blant annet båttur til Kragerø, hvor vi fant ut at vi ikke hadde vært siden 2006. Romperisteren fikk også kjørt seg, og med Frode bak rattet ble det både spruting og velting. Heldigvis traff vi ingen brennmaneter.
Citadelløya ved Stavern er alltid en kjær havn, og barna lekte lenge på stranda og med trehusken. Vi lå på svai, og fikk tilbake litt av karibienfølelsen, og bademadrassene ble pumpet opp.

Fin seilas mellom skjærene inn mot Portør

Velkomstbåt
Ane, en annen av Elises klassevenninner, har hytte på Veierland, og siden de var blitt lenger på hytta enn planlagt fikk vi til et besøk der også.  Jentene badet masse, og gutta var opptatt med å bygge trehytte når de ikke plukket blåbær. Deres 3 marsvin fikk også sin dose med kos og klapp, helt til de sa fra at det var nok ved å tisse på Elise.  Vi endt opp med kun å ha ett barn sovende i båten, da de to andre fikk tilbud om å sove på hytta. Veldig koselig! Neste dag fikk vi tatt en fin gåtur rundt på øya, og vi som ikke akkurat får gått for mye på seiltur syntes det var veldig deilig.

Blåbærtur med glade barn
Vi har flere vi skal møte oppover, vi, og utenfor Tønsberg kom Anthon om bord igjen. Ekstra gøy var det at Anthon hadde heist festflaggene på flaggstangen hjemme! Det ble et hyggelig gjensyn med atlanterhavsmannskapet + koner denne gangen. Jordbær og is smakte som vanlig fortreffelig, og besøket ble avsluttet med en tur in RIB’en. Øyvind syntes det gikk fort nok med 150 hk, og lurer nå på om vi kan kjøpe en sånn til jolle……...

Anthon og Karoline på besøk

RIB-tur
På veien over til Son krysset vi vårt eget kjølvann for første gang på turen. Det var en litt spesiell følelse, spesielt for skipperen.

I Son fikk vi hyggelig besøk om bord av Ole Martins foreldre, som har fulgt turen vår tett. De ønsket oss for øvrig også velkommen med flaggparade i Gullholmsundet.

Etter hvert kom også Anders og Anja seilende fra Koster. Barna lekte fint sammen, og de voksne fikk oppdatert seg på alt som har skjedd det siste året. Vi drar sammen videre til Oscarsborg, så det passer fint med hjemkomst i Leangbukta lørdag kl 12.

Turen vår er straks slutt, og det har vært et perfekt år å være borte fra Norge på. Vi har sluppet å forholde oss til de fleste dårlige nyheter hjemmefra, bortsett fra en - nedgangen i oljebransjen……. Det at jeg nå skal hjem og jobbe oppsigelsestid gjør heller ikke akkurat at jeg hopper av glede over at turen vår er over. Ting ble litt mer firkanta enn jeg hadde tenkt, så vi kommer hjem på lørdag og på mandag er det rett på jobb. Kræsj-boom-bang! Jeg får bruke de neste månedene til å tenke på hva for nye nytt og spennende jeg skal finne på.  Jeg tror vi har mye nyttig erfaring å dele med de rette målgruppene, så noen foredrag med forskjellig vinkling av turen vår ligger i tenkeboksen.