Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

søndag 21. juni 2015

Avreise og det første døgnet

Fredag 19 juni ble en spesiell dag for oss på mange måter. Selv om vi visste det ville bli hardt med alle avskjedene var det litt ekstra tungt å se Elise si hade til alle vennene sine. Familiene våre kom på kvelden, og etter at bilen også var hentet var vi klare til å dra.

Veldig spente og klare til å dra på langtur.
Klokken var blitt 21 da vi slapp fortøyningene, og det var stille og rolig vær. Første utfordring ble at Autopiloten ikke fungerte som den skulle, men den ble kalibrert og restartet og var i orden før vi var ute av Leangbukta. Det var en flott kveld med nydelig solnedgang, og vi fikk tilsendt er bilde av oss på vei utover fra naboene som var samlet til bursdagsfest:) Barna fikk være oppe så lenge de var greie, og de ba selv om å få gå og legge seg mellom 2230 og 2330. De syntes det var veldig stas å legge seg mens vi var underveis, og var spente på hvor de kom til å våkne opp. Frode, som hadde bedyret at han ikke kom til å sove noe denne natten( det var derfor vi dro en dag før planen), var oppe hele natten, kun avbrutt av en liten hvilepause.

Vi forlater båsen vår i Leangbukta

Naboene så oss fra vinduet

På morgenkvisten våknet vi opp ved Færder til fin vind og motorseiling. Silje og Øyvind spiste frokost i cockpiten og storkoste seg. Det blåste ikke så mye men det var litt rotets sjø, så Elise våknet litt senere og var allerede blitt sjøsyk. Den store ulempen med at vi ikke har fått noe anledning til å teste båten etter velten og bruke den litt, er at ingen av oss har  blitt noe herdet i forhold til sjøsyken denne sesongen. Vi visste at de fleste av oss ville bli litt sjøsyke i varierende grad, og det stemte. Fordelen er at sjøsyke barn(og voksne) helst vil sove, så det gikk helt fint. Likevel var det god stemning ombord, Silje og Øyvind lekte masse med lekebåtene sine, helt til den knuten røk, da hadde de bare en og dele på. Elise lå nede i lugaren vår nesten hele dagen, men vi tok henne opp da vi kunne se Skagen.
Morgenstund i Skagerak

Da vi kom i land hadde vi seilt i 25 timer! Siden barna hadde sovet mye på dagen bestemte vi oss for å gå på lekeplassen, den er nemlig veldig fin, synes barna.  Dagen i dag har vi bare tatt det med ro og nytt livet på Langtur, og vi håper på mange flere slike dager!

Vel fremme i Skagen syntes vi det var en bra anledning å teste en flaske med bobler!

1. Så gøy lesning, Benjamin sier han nesten gråter siden han savner Elise så masse. Håper hun slipper sjøsyken fremover.Hun har vel masse kort, tegninger osv å lese når hun ligger nede for telling.
    Nyt litt bobler hver dag :-) god kveld og ettermiddag. Vi gleder oss til neste blogginnlegg :-)
    Klem fra Lunde gjengen

1. Takk for det! Du kan hilse ham å si at hun har hatt på armbåndet hele tiden:) Vi satser på at Elise er herdet for sjøsyke nå!

2. Svar
    1. Jepp, vi satser på at det er akkurat det dette blir!

3. Så godt å vite dere har kommet godt igang, og er ajour med bloggen. Den kommer vi til å følge med på daglig. God seilas videre. Klemmer fra morfar.

1. Blogen vil bli oppsatert når vi har internett, dvs i havn:)

4. God tur!!😊 Vi håper dere får en tur med mange flotte opplevelser!

5. God tur fra nabobrygga (plass 37), blir spennende å følge med på bloggen. Marianne og Steinar

6. Ønsker dere alle fem en flott tur med mange fine opplevelser. Gleder meg til å følge dere. Siv Alsgaard ( hyttenaboen til Eli og Knut )

1. Takk for det! Ha en fin sommer i Portør:)

7. God tur fra nabobrygga (plass 37), blir spennende å følge med på bloggen. Marianne og Steinar

1. Takk for det, og god sommer til dere!

8. Hallo! Spennende at dere er på vei! Det har vært lærerikt å følge deres forberedelser. Vi er en familie fra Oslo med to barn på snart 2 og 5 som 1. august legger ut på et års seilas fra/i middelhavet. Ønsker dere god bør videre! Hilsen familien Myerscough Aarvik

9. Hei! Så fint at dere har lært noe av våre forberedelser, vi har lært mye selv også! Så spennende med tur i Middelhavet, det blir sikkert også veldig fint! God tur:)

10. Ja nå har dere kommet et stykke på vei og regner med at dere er på vei mot Kiel. Ser at dere har hatt noen småproblemer , men helt problemfritt blir det vel ikke. Håper bare de store uteblir. Regner med at dere får en fantastisk tur.. Hadde en Scanmar seilbåt for mange år siden. Rakk til Anholt og en gang til Kiel. Så jeg misunner dere litt. Ha en fortsatt fin seilas alle sammen og kos dere. Sommerhilsen fra Portør. Siv Alsgaard

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.