Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

mandag 14. mars 2016

Om å svømme med rokker

Vårt opphold på Antigua startet i Falmouth Harbour der vi traff igjen våre venner på Elessis. Barna kunne løpe mellom båtene, og det var stor stas å ha noen andre enn sine søsken å leke med! Overnattingsbesøk ble det også. Vi trodde Antigua skulle være ganske vestlig og velutbygget, men der tok vi feil. I denne havna fantes det kun et lite «supermarked» og noen fruktboder, så vi har blitt ganske gode på å lage noe middag av det vi har i båten fra før. Det kommer også veldig godt med å kunne bake både rundstykker og pizza, så selv om vi har mange kilo grovmel igjen, så går det unna nå. Frode har vært oppe i masten igjen og jekket at alt ser bra ut etter reparasjonen, og da ville Silje og Øyvind også «opp og se».

Øyvind på første saling

Silje høyt oppe
Videre hadde vi en fin seilas langs kysten, innenfor revene i Goat head channel.  Veldig spesielt å ha land på feil side av båten, men kartplotteren viste at vi var på rett kurs. Da vi nærmet oss ankerplassen i Jolly Harbour ble vi møtt av lyst turkist vann, og skuffelsen var stor da vi kom nærmere og oppdaget at grunnen var lys sand i absolutt hele vannet (Vi har jo blitt litt bortskjemt med vannkvaliteten i det siste, og syntes ikke det var så fristende å bade). Dermed ble det marina igjen, men det har blitt veldig hyggelig med både Elessis og Finn fra Tyskland. Elise har verdens beste engelsktimer når hun leker og snakket med Janna. De er på samme nivå og har med hver sin ordbok når det er noe de ikke skjønner, så om ikke engelskboka fra skolen blir gjort ferdig, så er ikke det så farlig!

Det er noen luksusresorter her også
Noe skal man jo finne på, og på lørdag tok vi lokalbussen til hovedstaden St. Johns. Det var en festlig opplevelse. Man må ikke tro at bussen er full når det sitter noen på alle setene; kommer det flere  klemmer man seg sammen og tar alle barn på fanget. Bussen stoppet på det lokale fiskemarkedet,og vi gikk gjennom gater fulle av salgsboder med frukt og hermetikk og diverse klær, alle de lokale var ute og solgte. Etter hvert kom vi til den andre siden av byen, dominert av cruiseskipskaia med tilhørende gullsmedforretninger og restauranter. Kontrastene er store også her.

Neste dag skulle vi prøve oss på Antiguas beste aktivitet, ifølge Tripadvisor; å svømme med store rokker i havet. Vi fikk en fin briefing på hva man skulle gjøre og ikke, før speedbåten tok oss ut til en provisorisk brygge ute på korallrevet. Allerede da båten kom og la til så vi de store skyggene komme susende under vann. Vannet var grunt så man kunne stå på sandbunn, og se ned på rokkene som kom svømmende med sine majestetiske vinger. De største hunnene var over en meter i bredden og skikkelig kule! Vi skvatt alle litt første gang vi kom borti dem, de kjentes ut som en stor glassmanet, men vi ble snart vant til at de svømte under og  rundt oss. Bilde kunne vi også ta, vi måtte bare huske å beholde hodet til rokken under vann, så den fikk puste.  Et annet sted kunne vi mate dem med blekkspruter. Rokkene suger i seg maten, så det var viktig å holde tommelen ned og ikke opp! De kom svømmende i rasende fart og sugde til seg blekkspruten, og det var veldig festlig helt til en av dem trodde at GoPro kameraet mitt også var mat…… Vi var der i 40 minutter og alt i alt endte det med å være verd cruiseskipsprisen i US$ som de skulle ha for turen. Dette var en opplevelse for livet!

Rokkene var store og flotte

De svømte helt inntil oss

Øyvind og rokkene

Veldig fornøyd med dette bildet!

Tøffe Elise holder rokken
Ellers er det en spesiell dag i dag! Vi har blitt tante, onkel, fetter og kusine til lille Filippa! Vi gratulerer Andreas og Sofie så mye med deres lille datter og gleder oss veldig til å møte henne!
Sofie og Andreas, her med være 3 barn i Portugal.

1. Hei. Vi visste jo at dere var tøffe alle sammen fra før. Bilder av barna i riggen og svømmende med kjempestore rokker, bekrefter dette til fulle. Det er uendelig hvor mye spennende man kan oppleve når man ikke har så veldig mye frykt - og tar ordentlige sikkerhetsforanstaltninger - som dere gjør. Fint må det også være å se at verden langt fra alltid er så velorganisert og utbygd som vi fra den vestlige verden er vant til. Spesielt for barna er det viktig å oppleve dette. Det er en viktig erfaring å ta med seg videre i livet.
    I mangel av dere her hjemme gleder også vi oss masse med å ha fått Filippa som siste tilskudd på barnebarnstammen, og ikke minst at alt står bra til med mor og barn. Påsken står for døren.
    Det er blitt pluss 10 grader her, og nesten like mye på fjellet, men skiføret der holder nok til over påske. Noen fjelldager blir det for oss, men så må vi nok tilbake til Filippa..
    God påske til dere, og fortsatt god seilas. Klemmer fra oss 2.

2. Husker å ha sett sånne i Egypt på min første snorkling tur... Magisk! Og veldig rart hode som vi ser veldig godt på et av bildene. Men jeg hadde aldri trodd at man kunne ta på dem og mate dem som dere gjorde. Imponerende at Elise holdte en! Laurent

3. Hei igjen. Jammen er dere noen tøffinger alle sammen. Det virker som om opplevelsene blir mer og mer spennende. Dette blir noe og ta med seg for resten av livet , både for store og for små. Det er nok mange som misunner dere det. Det er bare og nyte. Jeg har kommet meg til hytta på Portør , og skal være her til over påske. Været er helt fantastisk, og i går var temp opp i 18 gr i skyggen. Noe lavere i dag , men godt og varmt i sola. Så vil jeg ønske dere alle , en riktig god påske. Påskeklem fra Siv.

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.