Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

søndag 13. mars 2016

Strøm om bord

Et tilbakevendende tema hos de fleste langtursseilere er strøm om bord. Jeg vil derfor skrive litt om våre erfaringer med dette.

Så lenge man ligger med landstrøm er dette stort sett aldri noe problem. I alle fall om man ser bort ifra de gangene vi har prøvd å kjøre f.eks. støvsuger sammen med vaskemaskin – da går gjerne sikringen (som er på 16A). Storforbrukere som disse to samt vannkoker og kokeplate må vi altså bruke en og en. Vi hadde også en opplevelse her på Antigua da vaskemaskinen kranglet. Maskinen ble løsnet fra sin sirlige sikring, snudd og skrudd fra hverandre uten at jeg fant feilen. Dagen etter fikk vi løsningen fra en annen norsk båt som hadde hatt samme problem: Strømmen havnen leverte var 60 Hz i stedet for de vanlig 50 Hz som vi normalt bruker i Europa, med det resultat at pumpen lagde rare lyder.
Vaskemaskinen demonteres
Hodebryet starter altså når vi kobler fra landstrømskabelen. Vi har valgt en løsning med lading fra vår Duogen3 kombinerte vindmølle og slepegenerator. Denne løsningen ble bare halvparten så dyr som om vi skulle hatt separate enheter og er nesten like god som separate enheter. I tillegg lader vi med hovedmotoren, men har ikke solceller. Dette har for så vidt vært en god løsning for oss; vindmøllen lader godt så lenge det er bra med vind, slepegeneratoren viste seg veldig god over Atlanteren og motoren bruker uansett ikke lang tid på både å varme vann og lade litt på batteriene. Vi vurderte også å oppgradere hovedmotorens dynamo, men valgte det bort. Dette valget har vært riktig for oss.
Vår Duogen3 i vindmodus
Da vi kjøpte båten hadde vi mulighet til å få den levert med separat generator, men det kostet over 90000 kroner, noe vi syns var for mye. Den ekstra vekten var heller ikke noe regattaseiler-Frode var så hippen på. Vi har mange ganger gått til havn for å få 220V strøm, og mye av dette kunne vært unngått om vi hadde hatt en generator. Hadde vi valgt igjen tror vi derfor at vi hadde tatt kostnaden med en generator slik at vi hadde hatt 220V med god effekt tilgjengelig hele tiden. Vi har riktig nok en 1600W inverter som lager 220V fra 12V-anlegget, men det tapper batteriene fort og har dessuten begrenset effekt.

Vår nåværende batteribank - behørlig sikret mot kantring
Når man lager strøm skal det jo lagres et eller annet sted. Båten leveres standard med separat AGM startbatteri, samt en forbruksbank på 1 x 165 Ah AGM som vi fikk oppgradert til 2 x 165 Ah AGM. Erfaringene fra de første årene med båten gjorde at vi syns dette var litt lite og ville oppgradere kapasiteten før turen. En annen langturseiler påsto at "batterier er som bunnstoff – alle har sin mening". Dette var veldig godt sagt, og det har vært vanskelig å orientere seg i hva vi burde velge. Vi valgte til slutt tradisjonelle bly/syre batterier i stedet for AGM, noe som vi bare er sånn delvis fornøyd med. Batterikassen ble bygget om i forbindelse med båtskaden, og vi installerte 5 x 115 Ah som vi mente skulle være mer enn nok. Det var det også i starten.

Etter at vi kom til Karibien syns vi at batteribanken har tappet seg ned alt for fort. Etter hvert har vi forstått at det sannsynligvis er vår litt uforsiktige bruk av inverteren som er årsak til at batteriytelsen er veldig redusert. Vi hadde noen runder der vi forsøkte å kjøre vaskemaskinen via inverteren (med motoren i gang), samt noen litt tøffe støvsuger-runder som nok ikke har vært helt bra. Resultatet er dessverre at vi nok må bytte batteriene senest når vi kommer hjem.

I og med at vi sannsynligvis hadde ødelagt AGM-batterier på samme måte, er vi fornøyde med at vi har bly/syre batterier (da de er billigere å ødelegge enn dobbelt så dyre AGM-batteriene). Ytelsen har derimot ikke vært så bra som det burde, og AGM veier også mye mindre per Ah, så når vi bytter går vi nok tilbake til AGM-batterier igjen. Lithium er fortsatt for dyrt og det blir ikke i denne runden.

Til å ha oversikt over alt dette har vi en Nasa batterimonitor. Dette er en veldig rimelig investering på rundt 1000 kr, og ikke skjønner jeg at noen på en slik tur lar være å ha noe slikt.

1 kommentar:

  1. Hei Frode. Jammen godt du er siv.ing også, i tillegg til over normalen interessert i alt som har med seilbåten å gjøre. Godt jobbet, og løst alle utfordringene dere har hatt med strømmen. Håper utfordringene ikke blir større det siste legget. Hilsen Knut

    SvarSlett

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.