Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

søndag 1. november 2015

Første etappe for Langtur er nå gjennomført

Fra Agadir brukte vi 1,5 døgn til Arrecife på Lanzarote. Ettersom Lanzarote er en vulkansk øy, med store utbrudd så sent som på 1800 tallet fikk vi hatt noen skoledager og turdager med vulkaner som tema. Vi leide bil i to dager, og fikk sett mye. Vi har vært i en underjordisk lavagrotte, der vi vandret ca 1 km i tuneller under bakken og kunne se hvordan den seige lavaen hadde seget fremover. Vi var også i en hule der de kom opp vulkansk vann der det lever noen spesielle krepsdyr som ikke finnes andre steder enn i dette «lavavannet».  På Timanfaya vulkanen hadde vi guidet busstur og fikk kjøre rundt oppå og inne noen av kraterene som hadde hatt udbrudd for noen hundre år siden. Her ser det ut omtrent som på månen, tror vi.  Bakken er fremdeles varm noen steder på dette fjellet, noe vi fikk demonstrert da de lagde en geysir ved å helle litt vann i bakken. Det var også en naturlig grill der; over et 20 m dypt hull i bakkenvar det plassert en grillrist, og der grillet restauranten kyllingene de skulle servere.
Ved vulkanlansdkapet i Timanfaya
Lavalandskap

Lanzarote fra sjøen

De bittesmå hvite krepsdyrene lever kun i lavavannet her.

På grottetur langt under bakken

Før vi dro til Lanzarote var vi også innom Marina Rubicon. Seilasen ned var den første i bikini på dekk, og det skal jeg klare å bli vant til. Marinaen vi kom til var moderne, men mye mer turistifisert marina. Her hadde de gratis svømmebasseng for de som lå i marinaen, så vi fikk noen turer bort dit. Vi hadde også grill og avskjedsfest med «SY Finn» for dem ser vi antagelig ikke før i Karibien.

Jepp, jeg kan klare noen uker med dette :P
Fra Lanzarote gikk turen til Las palmas.  Turen var ganske bølgete , lite vind og mye motor, så vi har hatt bedre seilopplevelser. Vi, og spesielt Frode, ville komme frem og «lande litt» i god tid før vi starter på kryssingen av Atlanterhavet 22.11.  Nå har vi faktisk gjennomført det vi kaller for første etappe på denne langturen. Det ble feiret med en flaske boblevann etter barnas leggetid :)Vi har fått plass på barnebryggen, så her er det båter med barn om bord fra Australia, New Zealand, USA , Canada og Sveits. Vi regner med at det kommer flere skandinaviske etter hvert, men enn så lenge kunne vi ikke hatt bedre engelskundervisning, enn leking på brygga med engelsktalende barn. Vi har allerede lekt mimelek på brygga, riktignok med Mamma som tolk for raske setninger og ukjente ord.

Nå har vi brukt to dager på å rydde i båten, dvs at alt har blitt tatt ut fra det store stuerommet ved vanntanken foran. Hva er vel da morsommere enn å lage hytte der nede og sette seg til med kortstokken? Frode og jeg var enige om at vi kanskje burde gjøre det oftere, der vi satt helt uforstyrret med kaffekoppen.

Lekehytte er alltid stas.

Barna lurte veldig på om det kom til å bli noen Halloweenfeiring her, men da vi ankom 28.10 hadde noen bater allerede pyntet, så vi måtte raskt finne på noen kostymer og avgårde til en kinabutikk å få tak i noen effekter. Resultatet ble en veldig skummel heks, et dansende spøkelse, og en fryktingytende sjørøver. Halloween  tas virkelig seriøst i USA, så her spiltes skummel musikk, det var lys og lydeffekter på båtene og mange av de voksne hadde også kledd seg ut. Jeg er sikker på at barna kunne fått en kilo godteri mer enn det de allerede hadde, for som vi vet er alt stort i Amerika. Uansett, det ble en hyggelig og underholdende kveld i shorts og sommerkjole.
Det var skummelt på brygga til langt på natt!

I morgen får vi besøk av svigers en uke, og mens de er her skal Frode og jeg på dykkerkurs. Det blir både spennende og nyttig, og vi satser på å få mange fine naturopplevelser under vann i tiden fremover.
Nå runder vi straks 30000 visninger her på bloggen. Vi vet jo om familie og mange venner og kjente som følger med oss,  men det er tydelig at det er mange andre som også er innom. Det synes vi er veldig kult, så tusen takk til dere alle.