Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

fredag 20. november 2015

Give me that horizon



Av Frode
 
Nå har vi seilt cirka 2900 nautiske mil fra Asker, og er snart klare for å ta fatt på den store ferden over Atlanteren. Det er i dag akkurat 5 måneder siden vi la ut fra Leangbukta, men til forskjell fra de første milene skal vi nå seile nye cirka 2900 nm på "bare" 3 uker. 

Vi har jo seilt mye før i våre liv, men likevel lærer vi stadig nye ting om seiling på denne turen. Noe er som forventet og annet har kommet som en overraskelse. De mange skrekkhistoriene om hvor forferdelig Nordsjøen, den Engelske Kanal og Biscayabukta kan være, har vi heldigvis ikke erfart noe i nærheten av. Derimot har vi lært mye om å lese værkart og se etter lavtrykk langt av sted som kan sende lange bølger til dit vi er. Helt siden La Coruna nord i Spania og ned hit til Kanariøyene har vi vært "plaget" av store, lange dønninger mellom vest og nordvest, mens vinden har vært alt mellom nord og øst… Dette har vært en av de største utfordringene for meg som skipper, fordi det har vært ekstremt vanskelig å få til en behagelig seilas (noe som stort sett alltid er prioritet nr. 1). 
 
Friskus uten bom

Ole Jonny hjelper til å reparere storseilsvogner

Jeg tør påstå at båten var i veldig god stand da vi dro hjemmefra. I tillegg har vi jo en ganske ny båt. Likevel er det et uendelig antall småreparasjoner og vedlikehold som jevnlig må gjøres. Mange skriver jo mye om dette, men jeg har hele tiden trodd at det har sammenheng med kanskje litt sjabert vedlikehold fra start av. Vår erfaring er at alle må reparere, men de som ikke er godt forberedt ender opp med mange skikkelig store reparasjoner underveis.  En liten oppsummering av utførte reparasjoner/vedlikehold følger for den interesserte leser i slutten av blogginnlegget og kan kanskje gi en idé om at dette ikke akkurat oppleves som et latmannsliv.

Vi har montert ganske mye utstyr på båten før denne ferden. Litt overraskende er det som vi er aller mest glad for å ha om bord vaskemaskinen(!). Med 3 barn om bord blir det utrolig mye skittentøy, håndklær, sengetøy, skitne sko osv. Innkjøpsprisen for maskinen er spart inn for lengst, for det er dyrt å bruke vaskeriene på land. Dessuten er det utrolig mye mas spart ved å ha det om bord i stedet for å sitte i vaskerikø. Mange opplever dessuten at klærne kommer tilbake nesten like skitne, bare våte…
Bommen brukes også som tørkesnor.

Her i Las Palmas har vi også fått flere overraskende besøk og for meg har det vært særlig hyggelig at både nåværende kollegaer i Aibel og tidligere kollegaer fra Veritas har funnet veien helt ut til Friskus i marinaen. Det er hyggelig at så mange kjente følger med på ferden.

Nå ligger båten klar til kryssing og jeg har en god følelse for at den er i veldig god stand og vi er godt forberedt for å ta fatt på turen. Stemningen om bord er veldig god, både mellom mann og kone, foreldre og barn, søsknene i mellom (stort settJ) og ikke minst med vårt nye mannskap, Will og Emily. Det er veldig behagelig å ha andre voksne om bord som er hyggelige å være sammen med, dyktige med båten og behjelpelige med alt fra oppvask og matlaging, til handling, stuing eller å som nå å ta med Øyvind på den daglige minglingen "sundowner". 

Som captain Jack Sparrow sier: Give me that horiozon!

Trøbbel, reparasjoner og vedlikehold vi har hatt så langt:
-          Cirka 5 rigginspeksjoner (ved heising)
-          Byttet 2 storseilvogner
-          Renset kulelager i storseilvogner
-          Byttet rev 1 og 2 (2 ganger)
-          Reparert rift i storseil, byttet glidelås i lazybag og sprayhood (hos seilmaker)
-          Reparert brakett for kick (i mekanisk verksted/rigger)
-          Renset og smurt opp alle bevegelige deler i bommen, mellom bom og mast samt spribom
-          Ekstra forsterkning i storseil
-          Byttet løygangskinne
-          Teipet alle splinter på nytt
-          Renset og smurt opp strekkfisker i rekkewire
-          Byttet to barberhalblokker
-          Rigginspeksjon (av profesjonell rigger)
-          Reparasjon av solseil
-          Merking av ny kjetting
-          Byttet defekt babordlanterne (LED)
-          Polert hele dekket, begge sider, akterspeil og cockpit
-          Spylt og vasket båten diverse ganger
-          Renset og smurt alle avlastere
-          Byttet to store sikringer for inverter
-          Fikset dårlig kontakt i kartplotter
-          Rekalibrert autopilot, logg og vindinstrument
-          Forsøkt smøring av autopilot
-          Justert styring
-          Montert ny gassventil (til Campingaz-system)
-          Vasket fortøyningstau og noe av løpende rigg
-          Renset og smurt opp toaletter (2 ganger)
-          Tørket opp toaletter som har rent over cirka 5 ganger – ÆÆÆSSJJ!!
-          Reparert dusjpumpe (2 ganger)
-          Byttet dusjholder
-          Reparert feilmontert watermakerslange
-          Reparert hull i eksos-slange
-          Avrimet kjøler cirka 10 ganger
-          Full motorservice inkludert oljeskift (av profesjonell mekaniker)
-          Reparert søppelskap
-          Laget flaskeholder
-          Laget anordning for såpeholder på badet
-          Fjernet gammel (stygg) silikon på badene og lagt ny silikon
-          Lagt ny silikon rundt kartbord
-          Inspeksjon av skrog og propell
-          Vask/skrubb av propell
-          Skrubbing av vannlinje
-          Reparert utenbordsmotorer som ikke vil gå (3 ganger)


1 kommentar:

  1. Det finnes jo ikke bedre reder og skipper enn deg, Frode. Vi visste det jo fra før, men måten du holder Friskus 100% i shape er bare imponerende. Som du selv skriver, noe reparasjoner og vedlikehold måtte det jo bli, men når man legger sammen alt over 5 måneder blir det mye. Enda godt du både er svært dyktig til dette, og synes det er (nesten) morsomt. Vel, Friskus er i hvert fall mer enn klar for overfarten. At crewet ombord fungerer godt sammen er et must for en vellykket ekspedisjon. Dere har også her vært dyktige til å få det til, både dere familiemedlemmer imellom, men også ved utplukk av Emily og Will. Slikt gjør seg ikke selv. Dette kommer til å gå veldig bra også på det menneskelige plan. Du og dere har gjort deres for at overfarten skal bli så god og opplevelsesrik som mulig. For oss gjenstår det da bare å ønske bon voyage. Med dine seilkunnskaper og blikk for å optimalisere turen som best mulig opplevelsesmessig for samtlige ombord, blir den også det. Hils til alle ombord - klem fra svigerfar og -mor.

    SvarSlett

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.