Hvilke
typer bunnbehandling man velger har jo en tendens til å skape livlig diskusjon
blant seilere. Her kommer noen erfaringer fra Friskus og vår tur.
Da vi
kjøpte båten var det jo ganske sikkert at vi skulle på en slik tur, men også
helt sikkert at vi skulle bruke båten til regattaseiling. Det siste veide
tyngst, så vi bestilte båten med hardt International VC17 for å få en glattest
mulig overflate. Dette fungerte for så vidt bra så lenge vi var i hjemlige
farvann, og vi fornyet med ett strøk VC17 hver vår.
|
Friskus klar til stoffing i Leangbukta |
Roret
sprakk jo da båten falt over ende, så roret ble demontert av Slevikkilen
båtbyggeri. Vi fikk oss da en overraskelse, da rorstammen (som er i aluminium)
var kraftig korrodert. Det ble konkludert med at det var nettopp bunnstoffet
(som inneholder kobber) som hadde ført til den kraftige tæringen. Hele roret og
rorstammen ble derfor byttet til et helt nytt, og kobberbunnstoff kommer ikke
på roret eller området rundt igjen så lenge vi har båten. Vi har hørt at også
andre har hatt tilsvarende problem og at Hanse ikke lenger vil levere båtene
med dette bunnstoffet, så vær forsiktig med VC17.
|
VC17 med kobberfarge |
Båten ble
sjøsatt før tur med nytt bunnstoff i mars 2015. Det var da VC17 på skroget og
noe annet selvpolerende jeg ikke helt vet hva var på roret og området nærmest
rorstammen. Planen var at dette skulle være på til vi kom til Karibien, for så
å ta opp båten igjen her og dra nytte av den forhåpentligvis billige arbeidskraften.
På dette tidspunktet vurderte skipperen dessuten å slipe ned båten helt og
bygge opp igjen med et annet racing-bunnstoff, f.eks. Jotun racing.
|
Utsett 2015 med nytt bunnstoff |
Så lenge
vi var i Europa var det så å si ingen groing på skroget, men da jeg i desember inspiserte
båten under første gang igjen i Karibien, hadde det begynt å gro ganske mye.
Det virket som om kobberet i bunnstoffet var i ferd med å bli brukt opp. Vi
undersøkte ganske mye hva forskjellige marinaer skulle ha for en slik jobb, men
fant fort ut at det slettes ikke er noe særlig mye billigere enn i Norge. Da vi
jo nå har et litt mer anstrengt forhold til marinaer som løfter båten vår, og
vi dessuten hadde få passende tidsvinduer til å gjøre dette mellom våre besøk,
har vi nå bestemt oss for å seile båten hjem igjen før vi tar en ordentlig ny
bunnbehandling.
Jeg har
ingen statistikk, men sitter med følelsen av at halvparten velger som oss, og
halvparten tar opp båten en gang her borte (for en ettårs tur). Her i Karibien
er det da godt utvalg i bunnstoff, og her er det skikkelig "gift" som
gjelder. "Alle" sier at dette stoffet holder mye bedre i tropiske
farvann enn det vi får kjøpt hjemme. Spesielt billig er imidlertid heller ikke
dette stoffet.
Med en
del groing på båten er det nå egentlig nødvendig å vaske båten under cirka en
gang i måneden. Før vi dro fikk jeg en såkalt "Skrubbis" for slik
vasking. Denne fungerte bra i Europa, men er ikke sterk nok her. Jeg må under
båten og skrubbe med en god, gammeldags gulvskrubb. Til dette har vi med oss et
sugekopphåndtak som vi fester på siden av båten. Slike er egentlig tiltenkt
skrøpelige mennesker som håndtak i f.eks. badekaret og kan kjøpes for en billig
penge hos f.eks. Claes Ohlson og jeg anbefaler den sterkt. Jeg kan da holde den
ene hånden i håndtaket rett over vannlinjen og presse meg ned under båten og
vaske med den andre. Med dykkemaske og svømmeføtter fungerer dette veldig bra.
Den siste biten under skroget, kjølen, samt roret, må jeg svømme ordentlig ned til
og skrubbe litt og litt.
|
Praktisk håndtak fra Claes Ohlson |
En gang
har jeg også leid dykkerutstyr for litt mer ordentlig skrubbing av propellen,
og jeg gjør nok det en gang til før vi drar. Dette koster veldig lite, men har
man mulighet til å ha med eget utstyr vil jeg likevel absolutt anbefale det for
å være uavhengig. En del seiler til og med luftkompressor for fylling av dykkerflasker,
men det tror jeg bare er nødvendig om man også bruker dykkerutstyret til
"vanlig" dykking og ikke bare båtvedlikehold.
|
Elise skrubber propellen ved en annen anledning |
Skroget
er nå altså glatt og fint, selv om det har kostet litt innsats. Jeg forventer
at det nok gror litt på hjemveien, men når vanntemperaturen synker reduseres
nok problemet ganske mye. Likevel tror jeg nok båten er ganske grønn under når
vi når Leangbukta. Planen er nå å ta båten på land kommende vinter slik at vi
får god tid til å gå over skroget, slipe ordentlig og legge godt grunnlag for
rask seiling igjen i 2017.
Hei Skipper - dette høres veldig fornuftig ut. Vi er ganske sikre på at dere får nok fart uansett på turen tilbake over Atlanteren. Så lager vi en dugnad på sliping til neste vinter. Hilsen Knut og Eli
SvarSlett