Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus på Skauern
Friskus

onsdag 20. april 2016

Økonomi på langtur

Hva en slik tur vi er på ville koste, var noe vi lurte veldig på før vi dro. Her kommer en liten oversikt over hva som koster og hvordan forskjellige båter velger å gjøre det.

Det første man må tenke på er hva slags båt man skal dra med. Det kommer kanskje et blogginnlegg senere om dette, så skriver ikke mye mer her. Som en forutsetning videre tar jeg utgangspunkt i at det man trenger å gjøre med båten av oppgraderinger er unnagjort før man drar og at det kun er vedlikehold og reparasjoner mens man er borte.

For å starte i den gale enden: En slik tur kan koste alt fra 100 kNOK til det uendelige. Vi har møtt seilere som lever på ekstremt budsjett; aldri går på restaurant, aldri drar på turer som koster noe, kun ligger på svai og nesten ikke kjøper fersk mat. En slik tur blir selvfølgelig veldig billig, men om man ikke er ekstremt glad i bare å seile, går man kanskje glipp av noe av det som nettopp gjør en slik tur veldig fin.

For Friskus har de store utgiftspostene vært som følger:

-        Marinaleie: For båten vår har det kostet stort sett mellom NOK 300 og NOK 500 per natt, men vi har opplevd ned til 100 (Las Palmas) og opp til 1000 (Antigua). Strengt tatt må man jo aldri til marina, så det er et komfortspørsmål (Har man ikke watermaker kan man fylle vann på dieselbrygger). I Europa lå vi nesten bare i marinaer, i Karibien har vi typisk vært 1-2 netter i marina hver 2.-3. uke.

Friskus i den dyreste marinaen vi besøkte.På Antigua
-        Restaurantbesøk: Vi syns det er en viktig del av turen å smake på den lokale maten. Vi syns også det er viktig å lære barna å smake på annen mat enn det de er vant til, så det er sjelden de får barnemeny med kylling og pommes frites. Vil de ha grillet scampi, blåskjell eller entrecote, så får de det, og Mc Donald's e.l. har det i grunnen vært lite av. Med 5 stk som skal ha mat skal det da godt gjøres å komme under NOK 1000 per middag, selv uten dessert eller veldig fancy drikke (vi bestiller ofte bare vann). I snitt har vi kanskje vært på restaurant 1-2 ganger hver uke.
Silje elsker blåskjell!
Spennende sjømat fra Portugal
-        Turer og opplevelser på land: Dette er jo en post som kan variere veldig mye og enkelt kan justeres underveis. En viktig grunn til å dra på denne turen har jo vært å vise barna en annen virkelighet enn det de til vanlig vokser opp i, så vi har brukt ganske mye på denne posten.
Å svømme med rokker var dyrt men en opplevelse vi vil huske.

Disneyland Paris.Flott tur, men selvfølgelig dyrt.
-        Vedlikehold av båten: Skipperen er jo veldig stolt av sin skute og prøver å holde den "ship shape". Det betyr at en del tau og blokker må fornyes, polish og vaskemidler må kjøpes, osv. Vi har jo møtt de som ikke bruker en krone på dette på hele turen, så det er et valg man har. Vi har imidlertid utsatt opptak og bunnsmøring til vi kommer hjem, noe mange bruker NOK 10 000 på.

-        Reparasjon av båten: Dette er jo en veldig usikker post. Den kan nok til en viss grad påvirkes av hvor hardt man seiler samt preventivt vedlikehold, men det blir uansett litt usikkert. Vi oppdaget jo en sprekk i salingshornet, og med innkjøp av deler, flyfrakt, samt profesjonell rigger endte den moroa på 25 kNOK. Dette er nok ikke et uvanlig beløp for en typisk reparasjon av et eller annet underveis.
Bytte av salingshorn
-        Mat: Vanlig mat må man jo ha, men det må man jo hjemme også. I Europa var nok maten billigere enn i Norge, men i Karibien koster den omtrent det samme. Så tar vel de fleste med seg vanene hjemmefra enten det er suppe fire ganger i uken, eller biff og hummer annenhver dag. Det samme gjelder vanene med å spise lite eller mye og hvor mye mat man kaster (noe vi er ganske opptatt av).

-        Forsikringer: Vi har jo opplevd viktigheten av forsikringer, så tar ikke lett på dette! Grunnpremien for båten er på rundt 20 kNOK, men den har vi som en utgift hjemme også uansett. Videre har utvidelsen til å krysse Atlanteren kostet ytterligere 20 kNOK. Sist, men ikke minst har vi kjøpt gode reieseforsikringer for alle, og når man ganger opp med 5 kom det også på rundt 20 kNOK. Altså 60 kNOK vi håper vi ikke får bruk for.

Det som ikke har kostet noe særlig eller vi har valgt å ikke bruke penger på er:
-        Diesel: Vi trodde dette kom til å bli en betydelig kostnad, men selv med mye motorseiling og at vi ofte kjører motoren for å produsere strøm og/eller vann har dette blitt overraskende lite. Diesel er jo dessuten billigere enn i Norge de aller fleste steder. Tror ikke vi har brukt mer enn 10 kNOK.

-        Gass: (ref. tidliger blogginnlegg)

-        ARC: Dette kostet rundt 15 kNOK. Man kan selvfølgelig argumentere for at dette er unødvendige penger, men vi følte at dette var veldig god valuta for pengene for oss.

-        Klær: Det er jo ikke akkurat noe motepress i langturmiljøet, så nye klær er egentlig bare nødvendig om man mister eller har brukt opp det gamle. Når man stort sett bruker shorts, T-skjorte og sandaler er det dessuten begrenset hva man faktisk trenger.

-        Annen "shopping": Elisabeth har alltid vært flink med penger og sløser ikke på unødvendige ting. Impulskjøp av vesker, smykker, pyntegjenstander eller lignende har vært svært nedprioritert. Men bevares; om du har en million å svi av er det sikkert ikke noe vanskelig å bruke det opp…

-        Bar-regninger: Med 3 barn om bord blir det jo ikke mye uteliv på de voksne etter barnas leggetid. Heller ikke syns vi det er særlig hyggelig å drikke særlig mer enn 1-2 enheter når vi er sammen med barna. Antall paraplydrinker kan derfor telles på to hender.

-        Transport av båten hjem: Å frakte Friskus hjem på et skip + flybilletter ville koste 150-200 kNOK. Heldigvis har skipperen fått ordentlig mannskap og skipperen gleder seg veldig til å seile selvJ
-        Datatrafikk: Noen må grunnet jobbsitasjon være "online" hele tiden eller liker bare å følge med på norske nettaviser og facebook hele tiden. Vi har heller nytt "offline-tilværelsen" og heller benyttet oss av Wi-Fi når vi har vært steder som har hatt det.
Finansiering av en slik tur gjøres jo også på mange forskjellige måter. Noen velger å selge "alt" hjemme før de drar, gjøre opp gjeld og leve på de pengene man da har i banken. Andre har mer enn nok uansett og trenger verken å selge eller leie ut noe hjemme og kan likevel leve som grever. Noen prøver å jobbe litt lokalt underveis, men jeg har inntrykk av at det er veldig få og dessuten vanskelig å få noe særlig napp. Vi fikk jo heldigvis tilslag på utleie av huset før vi dro, og vi er veldig glade for å ha et hus å komme tilbake til. Videre avtalte vi avdragsfrihet på huslånet med banken slik at det bare er renteutgiften som løper hjemme. Vi valgte også å selge 1 av 2 biler, men mest fordi den ene uansett var moden for utskifting. Til sist har vi også en leilighet i underetasjen som vi leide ut. Dette planla vi skulle holde oss sånn noenlunde i balanse. Dessverre ble leiligheten sagt opp i vinter og Elisabeth og barna vil gjerne bo der i mai, så vi har ikke leid den ut igjen. Det betyr at vi har måttet bruke av oppsparte midler på slutten og må innrømme at vi ikke akkurat føler oss kjemperike (på penger) nå på slutten av turen.

En slik tur vil aldri være spesielt lurt ut i fra et økonomisk perspektiv, særlig hvis man begynner å regne med tapt arbeidsinntekt. I tillegg til utgiftene som løper hjemme har vi brukt mellom 300 kNOK og 400 kNOK (ser bort fra oppgraderinger av båten før avreise), noe vi tror et veldig vanlig nivå. Vi føler likevel at dette ble riktig for oss fordi vi returnerer til hverdagen med så mange erfaringer og minner vi aldri ellers ville fått. Vår visjon om at dette skulle bli Turen (med stor T) som familien skulle vokse på og mimre om i mange år framover ser ut til å gå i oppfyllelse, så får det ikke hjelpe om det har kostet litt.
Vi kommer til å referere til denne turen resten av livert:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.