Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

fredag 8. april 2016

Dager med all verdens tid

Da vi bestemte os for å bli så mange dager vi ville på Barbuda tok vi samtidig et valg om droppe andre øyer, nemlig St. Kitts, Nevis og Montserrat. Seilasen mot disse øyene ville vært med vinden, dvs mot vest, men skipperen hadde ikke så lyst på mange «lange» strekk tilbake til Guadeloupe på kryss. Dette var både pga Elise, som fremdeles blir sjøsyk, og også at da ville det til sammen blitt mange dager i sjøen, noe som vi heller ville bruke på å ha god tid og nyte det siste av Karibien. Jeg syntes det var litt dumt at vi ikke rakk opp til BVI (de britiske jommfruøyene) som jeg har hørt så mye pent om, men man kan ikke få med seg alt, spesielt ikke når man skal rekke et fly (og møte nytt mannskap) og ikke vil risikere mye seiling i motvind og motsjø pga dårlig tid. Vi har begynt å drømme om å si at: " vi får ta det neste gang ";)

Fra Barbuda dro vi tilbake til Jolly Harbour på Antigua for å fylle opp matskapene litt igjen. Det er deilig med litt sivilisasjon igjen, og vi hadde en hyggelig middag på en gresk restaurant, der kelnerene kommenterte at barna valgte mer spennende mat enn oss voksne. Videre seilte vi tilbake til Deshais på Guadeloupe, hvor vannet er glassklart og den lille byen innenfor serverer deilig is. Barna har begynt å leke masse i en hytte de har laget oppe på bommen, og når de leker lenge og fint sammen, kan vi voksne faktisk ligge og sole oss og lese en bok, kun avbrutt av et bad når det blir for varmt:D Sånne dager er veldig deilige, og som ren luksus og regne, ettersom vi jo vet at det aldri vil bli en sånn ro hjemme-da er det alt for mye som skal og bør gjøres. Det var litt vemodig å vite at vi her fikk vår siste solnedgang i havet på denne siden av Karibien, men så var den jo veldig fin.

Flott solnedgang i Deshais

Silje har heist så godt som alle gjesteflagg på turen.

Elise styrte hele veien til Pigeon Island som er et kjent dykkersted her på øya. Vi tok jolla ut og la oss på samme sted som 5 dykkerbåter, en sightseeing båt med glassbunn, og 50 kanoer med turister som ikke kunne padle. Selv om vi ikke akkurat var alene i vannet her fikk vi sett masse, blant annet vår første blekksprut. Silje og Elise var i ekstase. Neste morgen bestemte vi oss for å dra ut til øya rett etter frokost, før alle turistene, og da ble det jo en litt annen opplevelse, men blekkspruten fant vi ikke igjen.

Elise bak rattet
I dag ligger vi i en liten marina på vestsiden av Guadeloupe. Siden det ikke er noe særlig butikk her, og vi bare har godt av å gå mest mulig, bestemte vi oss for å prøve å gå inn til byen. Turen startet bra, gjennom det nybygde marinaområdet. Deretter fulgte vi veien mot strandpromenaden, og da fikk vi se litt av det Karibien som cruiseskipsturistene i hvert fall ikke ser; masse søppel og noen rønner av noen hus som det likevel bodde mange folk i.  VI er jo vant til hvordan folk tar vare på hus og hage i Norge, og jeg tror selv det dårligste huset du kan finne hjemme ikke måler seg mot det de har her. Da vi kom til strandpromenaden så vi at det var en arkitekt som hadde prøvd å tenke helhetlig :) Det kommer hyppige regnskurer her, og vi har bare en paraply, men det var desto mer eksotisk å gjemme oss (alle 5) innunder en liten palme for å søke litt ly for regnet. I byen kom vi til et fint marked og en liten butikk som hadde pålegg. På veien tilbake bestemte vi oss for å ta bussen, men det står bare AT den går, ikke noe om når. Her skal man i grunnen bare være glad om det går en buss dit man skal, ingen blir sure om den er forsinket, for det kan den jo ikke være når det ikke er noen rutetid.

Frode har også endelig fått leid seg dykkerutstyr for å skifte sinkanodene på propellen.Det viste seg å bli vrient, da han ikke fikk skrudd det så bra sammen igjen, så han gikk over til å vaske båten under isteden. I kveld skal vi ha avslutning på Friskusskolen for denne gangen. Barna har kommet like langt som klassene hjemme, så nå skal de få ha to uker fri før de blir med i klassene sine i mai. Vi har allerede fått invitasjon der det skal bli underholdning av dansere og trommeslager. Vi gleder oss.

Frode klar til å fikse litt på båten under vannlinja

1. Hei dere ! Det høres veldig lurt ut å nyte den siste tiden i Karibien i fred og ro, istedenfor å få med seg absolutt alle øyene. På BVI er det jo så lett å leie seilbåt en annen gang ! Godt å høre at matlagrene er fyllt opp og at dere 2 voksne nå av og til både får lest og solt dere litt ! Så gøy at dere fikk se blekksprut på så nært hold og då fint at elevene på Friskus-skolen får litt ferie etter lang og iherdig innsats. Det er vel unødvendig å du at vi gleder oss bittelittegrann til dere kommer hjem....? Ønsker dere flotte og hyggelige dager fremover. Stor klwm fra oss

2. Hei igjen. ja nå er dere snart på vei hjem til " gamlelandet " , i alle fall de fleste av dere. Regner med at dere nyter den siste tiden i Karibien i fulle drag. Blir vel gøy å få treffe igjen alle vennene , etter så lang tid. Så blir det vel koselig å få treffe lille Filippa og resten av familien. Mormor og morfar gleder seg nok masse til å se dere igjen. Blir nok mye kos før dere igjen drar tilbake til Friskus. Ha det fortsatt bra og god tur hjem. Vårhilsen fra SIV.

Hvis du liker innlegget, eller har spørsmål til oss; legg gjerne igjen en kommentar, så svarer vi så snart vi har nettforbindelse igjen! Hilsen Elisabeth

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.