Velkommen

Velkommen til Friskus-Bloggen!
Her kommer vi til å skrive litt om båten, forberedelse og alt vi opplever på turen vår!

Friskus på Skauern

Friskus

søndag 24. april 2016

All good things come to an end

Etter 3 dager I marinaen på Guadeloupe (som fremdeles lukter kloakk) og besøk av motormekaniker og elektriker fant vi heldigvis ut hva som var galt med motoren; startbatteriet var ødelagt og dette påvirket også forbruksbatteriene. Vi vet ikke helt om det var er naturlig slitasje etter 5 års bruk, eller om det er mye kjøring på tomgang for å lade som er årsaken, uansett er vi veldig glade for at det lot seg fikse med kun å bytte et batteri og et laderelé. Torsdag leide Frode bil og dro til Carrefour for å handle tørrvarer til seilturen hjemover. Han kom tilbake med full bil, men det er utrolig hva man får plass til i alle stuerommene om bord. Etter at motoren var fikset på ettermiddagen tok vi bilen for å «feire» på den eneste restauranten som har matservering når vi vil spise, nemlig McDonalds…………..

Når nå alt tøy var vasket, handling unnagjort og motor fikset kunne vi få to bonusdager på svai utenfor Ile de Gosier,  øya vi dro fra i hui og hast på tirsdag. Her var det deilig å bade! Som vi har skrevet før begynner det nå å bli så varmt at det er svært ønskelig med noen avkjølinger i løpet av dagen, selv om avkjølingseffekten kan diskuteres når vannet er 30 grader :P Dessverre var det betydelig med bølger der, så neste dag dro vi til en roligere ankringsplass selv om det ikke var særlig fristende badevann der mellom marinaen og containerhavna.

"Hade Karibien". Et litt vemodig siste bad.......

Nå er vårt opphold i Karibien ubønnhørlig slutt. Vi har hatt det så fint her og opplevd utrolig mye. Det har vært mange høydepunkter, men etter en rundspørring står ukene på Barbuda, regnskogen på Dominica, snorkling på Tobago Cays, generell bading i deilig vann, og å sitte ute om kvelden i bare shorts uten å fryse øverst på lista.
Vi tar med oss utrolig mange flotte opplevelser fra Karibien

I dag, søndag, går flyet vårt hjem. Det er 3 spente barn som gleder seg veldig til reisen, selv om vi har 11,5 timers venting i Paris. Det blir utrolig hyggelig å se igjen alle kjente der hjemme. April har ikke vært en veldig spennede måned på filmfronteb, og siden PC’en blir igjen i båten pga satelittelefontilgang, blir det ingen bloggfilm fra april. Kameraer og bloggtilgang er nå overlatt til Frode, og jeg håper å få mye tøft råmateriale og lage film av fra overfarten.  Vi ønsker Frode og det nye mannskapet en opplevelsesrik og trygg seilas tilbake, og ser fram til å mønstre på igjen i Irland i juni.